Bokito weggepest door brutale ijsberen.

De Bokito hype is over. De behaarde mastodont heeft een nieuwe beveiligde luchtplaats. Zelfs een helikopter vluchtpoging is onmogelijk. Het merk staat onder druk. De persoon behoort nog wel tot de BD-ers (Bekende Dieren). Maar er is rivaliteit. Sterren komen en gaan; merken worden verdrongen en hergelanceerd.‘De ijsberen zijn terug in Blijdorp'; is de pay-off van deze reclame uiting. Fantastische creatie. Een enigszins versufte Bokito met een schepijs bolletje op zijn kop, afkomstig van de buren. Een setje brutale ijsberen van ‘next door'. En deze reclame actie ook nog eens in hartje zomer; ijsbolletje en ijsberen, chapeau. Stiekem wordt ook nog het merk Bokito geladen. Twee vliegen in een klap.De laatste jaren worden Bekende Dieren regelmatig gehypt in de media, bijvoorbeeld Knut (ijsbeer uit de Zoologischer Garten Berlin) en zijn opvolger uit Neurenberg; Flocke. De Duitsers hebben het helemaal gehad met ijsbeer Knut. Hij ziet er niet meer uit als een knuffelbaar bolletje, rolt dagelijks in de modder, is te groot en hij heeft bovendien een slachting aangericht onder de karpers in de vijver bij zijn verblijf.

Bekende dieren merken lenen zich goed voor merkassociaties met bestaande consumenten merken. Bijvoorbeeld de i.p.v. de  Nissan Qashqai (dat wilt u toch niet op een BBQ vertellen), de Nissan Bokito; ‘voor mannen die eens stevig achter de vrouwtjes aan willen gaan'. Of een aaibaar autootje, bijvoorbeeld de Volkswagen Flocke; ‘voor carrière vrouwen zonder kinderen'.

Dhr. Pengel uit Den Haag heeft al slim en snel gehandeld en de merknaam Bokito is sinds het begin van de hype meteen gedeponeerd bij het merkenbureau Shield Mark.

Welk dier mag binnenkort tot het Bekende Dieren walhalla toe treden? Of zijn er consumenten merknamen die aan nieuwgeboren dieren kunnen worden gegeven. Er bestaat wel al een relatie tussen een advocaten kantoor en een olifant; ‘De Brauw Blackstone Westbroek adopteert olifantje Yindee'. Het communiceert: onze advocaten hebben een olifantenhuid? of ze zijn groot, sloom en lomp? of het kantoor met grijze pakken i.p.v. krijtstreep?

In dierenpark Emmen is er een merkopportunity; een tweeling nijlpaardjes; bijvoorbeeld voor een wetsuit merk. Of de geboorte van een giraffe voor Altrex ladders.

Voor meer Bokito bravoure, lees hier verder.

Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie-, management- en communicatieadvies. Succes thema's bij opdrachtgevers van Carevolution: klantgerichtheid & klantontevredenheid en marketingstrategie 2.0. Ter Maat publiceert ook op ReplytoAll.


© Copyright 2008 Carevolution

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Krek.
Bokito is niet geraakt door een bolletje schepijs maar door een doodgewone sneeuwbal.