Zondagmiddag, net na 12 uur. Even snel naar de Amsterdamse Bijenkorf voor nieuwe Nespresso-cups. Dat gaat normaal al helemaal niet zo snel... Nee, ik wil me niet inschrijven voor de Nespressoclub. Nee, ik wil geen nieuwe smaak proberen. Nee, ik weet dat ik die overige Bijenkorfspulletjes bij een andere kassa moet afrekenen (al begrijp ik totaal niet waarom).
Ja! Ik wil gewoon koffie, afrekenen en naar mijn zondagse brunch thuis!
Maar, zover kwam het niet. De BijCard doet het niet. Geen idee waarom... we hebben die kaart al jaren zonder enig probleem. Waarom we die kaart hebben? Geen idee!
Die Bij-punten leveren nauwelijks iets op, de speciale aanbiedingen stellen niks voor, het betalen van de afrekening gaat moeizaam en de rente als je ook maar even te laat betaald is exorbitant. Verder heb ik al zes andere MasterCards waarvoor ik betaal.
Ik mag naar de afdeling Klantenservice op de 5e etage... Uiteraard zijn de medewerkers daar als altijd voorkomend en behulpzaam: “de BijCard is geblokkeerd”.
Ik krijg een telefoon in mijn handen met aan de andere kant een BijCardServiceMedewerker:
“Tja, meneer... u heeft vorige maand niet het minimum bedrag betaald”. Pardon? Hoe moet zou ik dat moeten weten? “U moet voortaan zelf uw afrekening opzoeken op mijnbijenkorfcard.nl. Daarover heeft u een brief gehad. Ik zie hier dat u zelf al een login heeft aangemaakt. Ik kan natuurlijk automatisch incasso voor u regelen, als u dat wil. Maar, de kaart blijft geblokkeerd...”. Kortom, foei meneer!
Ik vraag een schaar en knip ter plekke, met mijn volle verstand, mijn BijCard door.
Thuis surf ik meteen naar mijnbijenkorfcard.nl. Er staat een kleine 25 euro ‘open’... en inmiddels de nodige euro’s rente over die enkele maand. Volgens mijnbijenkorfcard.nl mag ik nog € 2.262,89 besteden. Van een blokkade lijkt helemaal geen sprake. Kortom, foei BijCardServiceMedewerker.
Ook mijn mailbox gecheckt. De mailtjes van International Card Services met de maandelijkse BijCard-afrekeningmelding staan keurig in mijn spam-box. Maar, ik zie geen mailtje over achterstanden.
Ik haat schulden en heb natuurlijk meteen betaald. Beetje teleurgesteld en vooral beledigd door die zondagskracht aan de andere kant van de lijn, maar vooral boos op de chef die dit allemaal heeft bedacht. Leuk dat je papierloos wilt afrekenen met klanten. Dat spaart bomen. Maar, waarom stuur je mij, als gewaardeerde en trouwe klant, niet gewoon even een ouderwets briefje als ik onverhoopt niet betaal. En, waarom kan ik dat niet gewoon ter plekke, in de winkel, regelen? Hier is 25 euro... zand erover en ik zal voortaan beter oppassen.Is mijn geld in de winkel misschien minder waard?
Een leuk stel naast met aan de klantenservice luisterde stilletjes mee mijn relaas... Ze besluiten de zojuist ingevulde aanvraag voor hun Bij-Card toch maar te verscheuren en geven me een vette knipoog ;-)
Walther Ploos van Amstel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Beetje jammer aan dit verhaal is dat de Bijenkorf hier de schuld van krijgt terwijl u ook bij uw volle verstand ja heeft gezegd op een online rekening. (waar je dan ook in het internet tijdperk mee om moet weten te gaan)
Ook heb ik inmiddels 8000 bijpunten die toch 200 euro waard zijn tja, om dan te zeggen dat het NIETS oplevert..........
We are proud to announce "Be "Be Gay for a Day" @ de Bijenkorf Amsterdam - Dam Square
Come along and be suprised by the very special events, bargains & WIN great prizes at the "Gay for a Day Bingo with the one and only Miss Windy Mills as your Hostess with the Mostess!!
Vrijdag 31 July, 13:00-17:00
Dat gaat voor de gebruiker één keer fout en daarna nooit meer. Ik vind dat de organisaties die deze nieuwe manier introduceren (en daarom ook fors pushen) best wel wat coulanter kunnen zijn als het een keertje fout gaat. Helemaal van de Bijenkorf verwacht je hierin wat meer empathie. De BijCard blijkt echter vooral Bijenkorf gelabled de Bij-cultuur is echter onvoldoende geïmplementeerd bij de creditcard maatschappij...
Coulantie.... en aandacht.