Donderdagochtend 9:05 uur loop ik de Belastingdienst van Amsterdam Sloterdijk binnen. Er is geen kip te bekennen, in de hal sta ik tegenover zes lege receptiebalies aan de rechterkant zie ik vijftien lege klantenbalies. Ik loop naar de receptie. Daar zit een dame met haar op haar tong. Ik begin vol goede moed: “Goedemorgen, ik zou graag een onderhandse akte willen laten maken, kan dat?” De dame verwijst me onmiddellijk naar balie 1. Ondertussen stelt ze mij een vraag: “Zit er iemand bij balie 1?” Ik antwoord: “Nee, daar zit niemand. Opgelet! Nu begint het lachwekkend te worden.
Belasting medewerkers fout in de bocht
De belastingdame (BD) van de receptie pakt de telefoon en belt een collega. Ik kan de hele conversatie volgen. Dame: “Er moet iemand van boven komen om mij bij balie 1, te helpen”. BD zegt tegen de collega dat ze wel een akte kan opmaken, maar er geen zin in heeft. Het is niet haar beurt. Ondertussen tikt de tijd verder. De twee belastingdienders hakketakken al bijna tien minuten aan de telefoon. En er gebeurt helemaal niets. Ondertussen denk ik dat ze gek geworden zijn. De belastingdame noemt door de telefoon allemaal namen van andere collega’s die het werk zouden kunnen doen. Tussen neus en lippen roept ze ook nog even: “Het is niet mijn beurt om dit werk te doen.” Uiteindelijk geeft ze het op en gaat mij helpen. Ze sloft naar balie 1. BD is verbaast over het feit dat er nog niets klaarligt. Het is inmiddels 9.25 uur.BD doet een paar administratieve handelingen. Al met al 30 seconden werk.
Uiteindelijk heeft ze alleen maar een stempel op een papiertje gezet.
Ik verlaat het belastingkantoor met een grote glimlach. Wat een idioten zijn dat bij de belasting. Is hun reclamekreet niet: Belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!
Robert Kroon - hoofdredacteur Gekopklanten.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Dus, ook dit jaar maar weer gewoon dat formuliertje invullen. En verder vooral niets verwachten of hopen!
Door hun rigide en bureaucratische opstelling en door hun belastinggeld verspillend gedrag zie ik de belastingdienst niet als een serieuze overheidsinstelling, meer als een economie verstorende organisatie waar velen een afkeer, zelfs angst voor hebben. In sommige landen maken naties jacht op organisaties met deze "kwaliteiten".
Dit afgezien van hun status als speeltje van de politiek waarmee gedrag beinvloed zou kunnen worden. Dat helpt natuurlijk ook niet.