1 januari was vroeger een naargeestige dag. Welke gedachtes komen bij jou op als je terugdenkt aan de eerste dag van een nieuw jaar? Mag ik een voorschotje nemen?
Ik denk aan: oude oliebollen, een stevige kater, naar oma toe in je nette kleren, goede voornemens van mijn moeder, het nieuwjaarsconcert, hoogschansspringen en rotjes zoeken op straat. Tegenwoordig denken steeds meer mensen aan een frisse nieuwjaarsduik.
Het begon in Scheveningen. Unox speelde daar handig op in. Duizenden mensen gingen en gaan voor een lullig Unox-mutsje uit de kleren en duiken in de ijskoude Noordzee. Brrr, maar goed het schijnt leuk te zijn. Dit jaar was de nieuwjaarsduik extra leuk. Want op die dag werd een nieuwe zee-babe voor de media geboren: Luca Prins(17). En ja ik moet toegeven dat, toen ik haar foto zag op de voorpagina van de krant, ik even moest slikken. En met mij honderdduizenden mannen. Allengs ging de media op zoek naar de mooie dame. En ja hoor… ’Geen stijl’ had haar als eerste gevonden: Luca Prins.
Luca werd even een sterretje, zonder inhoud (hum, hum). Ze werd uitgenodigd bij Radio 538, kreeg aandacht in de Telegraaf en andere met name tabloidachtige media. Handige mediageile ondernemers roken geld en publiciteit en doken op Luca Prins. Zo ook Beemster. De Noord-Hollandse kaasproducent zag er wel kaas in. Beemster deed een ruimhartig aanbod…Luca mocht maar liefst een jaar lang gratis Beemster kaas eten. In ruil daarvoor verbond Beemster zich met de Hollandse teenager. De rondborstige Luca werd door de kaasboer binnengehaald met veel gejuich. “Wat een werelddeal zeg”, werd in de directiekamer van Beemster geroepen. Maar is het wel zo’n verstandige zet om je kaasmerk te verbinden met een hype? Is het wel een toevoeging aan je merkwaarde? En wat zegt deze sponsoring van Beemster? En waarom vinden, met name mannen, Luca interessant…? Juist…
Naar mijn idee was het beter geweest als een mooi lingeriemerk zich had opgeworpen als sponsor, maar nee het werd Beemster. Deze Noord-Hollandse polderkaas heeft wel veel aandacht gekregen… tot in België aan toe. Maar of het echt goed is voor het merk... dat is en blijft een vraagteken.
Tenzij ze van plan zijn de eerste echte moedermelkkaas te gaan produceren, dan is het een gouden zet ;-)
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO