Met grote billboards kondigt BasicFit aan een nieuwe vestiging te openen in Amersfoort. En uiteraard is er een mooie aanbieding voor degenen die er snel bij zijn en voor 1 oktober lid worden: geen inschrijfgeld en een mooie oranje handdoek en bidon.
Ik laat me verleiden om lid te worden en schrijf me op 25 september ter plekke in.
Later die week ga ik twijfelen: ik heb eigenlijk toch wel behoefte aan persoonlijke begeleiding en instructie en ook wil ik liever life groepslessen volgen dan via een virtuele instructeur.
Ik orienteer me bij een andere sportschool en besluit me daar in te schrijven, onder voorbehoud, dat ik mijn inschrijving bij BasicFit nog kan annuleren.
Als ik me hier weer meld, noteert de medewerkster achter de balie mijn persoonsgegevens en belooft me, mijn inschrijving ongedaan te maken.
Opgelucht schrijf ik me definitief in bij de andere sportschool en voor de zekerheid laat ik de betaalde contributie storneren.
Wat volgt is een steekspel, waarin nauwelijks wordt ingegaan op mijn situatie. BasicFit stelt zich op het standpunt, dat een ter plekke afgesloten abonnement niet geannuleerd kan worden (wat op zich juist blijkt te zijn). Zij neemt echter geen enkele verantwoordelijkheid voor de medewerkster die mongeling had toegezegd mijn contract te annuleren. De betreffende medewerkster blijkt ook niet meer te achterhalen en ik heb geen bewijs. Mijn voorstel om te schikken wordt geheel genegeerd en ik krijg alleen maar standaardantwoorden.
Het wrange is dus, dat ik nu twee abonnementen heb, waarvan ik er een niet zal gebruiken. Het lijkt me niet echt reclame voor een organisatie om zo met haar klanten om te gaan. Bovendien neemt BasicFit geen enkele verantwoordelijkheid voor een toezegging, gedaan door een van de medewerksters die onder de naam van BasicFit opereert.
Bij mij blijft in ieder geval een nare smaak achter. Zelfs het Basic niveau van service wordt niet waargemaakt. Een organisatie om te vermijden dus!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
U heeft geen naam van de betreffende medewerkster, u kunt haar niet aanwijzen, en u heeft geen bewijs gekregen dat de opzegging daadwerkelijk is verwerkt. Ondanks dat ik niet betwijfel dat het u echt is toegezegd, wordt het zo voor Basic Fit wel erg lastig om uw verhaal te geloven.
Naast de goeden zijn er namelijk ook veel kwaden, die ook proberen een abonnement te annuleren op allerlei oneigenlijke gronden en buiten alle afgesproken Basic Fit-voorwaarden en consumentenwetten om.
Als u iets van een bewijs had kunnen leveren dat u het abonnement tijdig heeft willen beëindigen, was de reactie wellicht heel anders geweest. Nu moet Basic Fit u op uw blauwe ogen geloven, en doordat u geen enkel bewijs levert vind ik het niet onredelijk dat zij op basis van uw flinterdunne verhaal het abonnement niet annuleren.
Het zou u sieren als u terug naar de kern zou gaan van het probleem en niet Basic Fit probeert in een kwaad daglicht te stellen: U heeft te snel gehandeld door bij Basic Fit te tekenen terwijl u eigenlijk naar een sportschool met een heel andere service op zoek was en behoort dus boos op uzelf te zijn omdat er nu iets negatiefs voortvloeit uit uw eigen ondoordachte keuze.
Voor alles bestaan er oplossingen. Helaas is niet iedereen bereid de ogen te openen en te zoeken.