Vrienden van me zijn op zoek naar een ouder huis. Ze wonen in een flatje midden in de stad en dat hebben ze wel gezien. Op dus naar de provincie. Welkom in makelaarsland.
Omdat huidige woonstad en gewenst woondorp 3 uur uit elkaar liggen is planning noodzakelijk om te voorkomen dat de weken gevuld worden met heen en weer rijden. Gelukkig kun je tegenwoordig vrijwel alles op internet vinden, dus ook huizen worden volop aangeboden. Een paar uurtjes achter de computer leverde uiteindelijk vijf huizen op die ze wel wilden bezichtigen.
De betreffende makelaars gebeld, de afspraken gemaakt en een paar dagen later was het zover.
Na drie uur rijden (heerlijk, navigatie!) kwamen ze bij hun eerste potentiele nieuwe woonstek. Op de site hadden ze al wel gezien dat het stulpje ‘enig opknapwerk’ nodig had. Na tien minuten binnen begrepen ze dat het opknapwerk iets langer zou duren dan een week en ook wat duurder werd dan een nieuw behangetje. “Meid, de hele keuken was zo oud als methusalem en over de douche wil ik het niet eens hebben.”
Dit werd het dus niet. Op naar het volgende pand. “Met authentieke details”, prees de makelaar het pand op internet aan.
Afijn, wat de beste man daarmee bedoelde werd al snel duidelijk. Waarom worden consumenten toch altijd met mooie woorden het bos ingestuurd. “Authentieke details is vaak de vertaling van ‘ouwe troep’, ‘levendige omgeving’ is een eufemisme voor enorme kabaal, en ga zo maar door. Je ziet het overal. Bij aanbiedingen van winkeliers, bij reisbureaus, bij makelaars. Natuurlijk verkoopt het slecht als je zegt: ‘we hebben nog een oude restpartij met overjarig materiaal’. Maar om dat nu te vertalen met: “Exclusieve aanbieding, op is op.” En zo kunnen we nog veel meer bedenken. Wat laten we ons toch vaak in de maling nemen door winkeliers die prachtige taal gebruiken om ons zand in de ogen te strooien.
De vrienden zin sinds dat tochtje aardig bedreven geraakt in makelaarstaal. Want wie wil er nou niet kijken naar een ‘exclusief en uniek verbouwde halfvrijstaande villa’. Dat klinkt toch heel wat beter dan ‘heel vreemd en eigenlijk volkomen onpraktisch verbouwd hoekhuis’.
Dus, wie wil er nog een luxueus appartement met exclusief uitzicht, voorzien van comfortabele sanitaire details. Want ook al hebben ze hun nieuwe droomhuis nog niet gevonden, mijn vrienden hebben hun lekkere flatje met handig prullenbakje in de badkamer te koop gezet.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Een goede makelaar dient toch in de eerste plaats de belangen van de opdrachtgever, in dit geval de verkoper. En dat ze hun geld blijkbaar waard zijn, mag blijken uit het feit dat ze enkele belangstellenden zover hebben weten te krijgen dat deze urenlang in de auto hebben gezeten om een huis te bezichtigen. Knap werk!