Ben jij zelf een merk?

De meeste koopbeslissingen zijn gebaseerd op vertrouwen, emoties en percepties die een bepaalde naam of een bepaald product bij mensen creëren. Dit heeft met branding te maken. Branding is de verwachting, perceptie, emoties, vertrouwen en gevoel van verbondenheid bij mensen indien ze een betreffende naam horen of een product of logo zien. Bijvoorbeeld Microsoft, Nike, Toyota, Volvo, en Coke communiceren niet wat ze zijn, maar wat onze perceptie van hun producten moet zijn en wat we van ze kunnen verwachten. Bijvoorbeeld, als ik Volvo noem, dan denken de meeste mensen aan veilige en betrouwbare auto’s.

 

Het blijkt dat branding veel belangrijker is dan marketing en sales. Marketing is presenteren van uw product en hierdoor bewustwording hiervoor creëren (klanten laten weten dat uw product bestaat). Sales is anderen op basis van uw vaardigheden overtuigen dat uw product het allerbeste product is. Branding echter is beïnvloeding van anderen op basis van een sterke brand identiteit en hierdoor hun perceptie en emoties beïnvloeden. Dus: stop met marketing en sales, focus voortaan op branding.

Het blijkt dat branding niet alleen op producten c.q. bedrijven van toepassing is maar vooral ook op mensen. Personal branding werkt namelijk op dezelfde manier als bij bedrijven, namelijk: gepassioneerd aan anderen laten blijken wat u uniek, anders, speciaal maakt en op basis hiervan een positieve emotionele response proberen te krijgen. U bent ook een merk. Iedereen heeft een eigen merk. Definieer wat uw merk is, wat u uniek maakt en waar u in relatie met anderen echt goed in bent. Doet u dit niet dan zullen anderen dit voor u doen en u “branden”, met alle gevolgen van dien. Geef uw brand niet uit handen. Wees CEO van uw eigen brand en leven. Definieer uw eigen brand en beïnvloed en manage de perceptie die anderen over u hebben. U kunt een consistente, herkenbare en authentieke persoonlijke brand zijn door uw sterkten en zwakten, persoonlijkheid, ethische waarden, en unieke talenten te definiëren, deze continu te cultiveren en eenduidig en gepassioneerd uit te dragen, voortdurend conform uw brand te handelen, uzelf continu te verbeteren en hieraan gerelateerd werk met liefde te doen. Het vraagt onder meer om zelfkennis, vertrouwen in eigen kunnen, durf, creativiteit, passie, integriteit, love en gedrevenheid.

Uw personal brand is uw belangrijkste bezit in het huidige online, virtule en individuele tijdperk. Personal branding is dé manier om u van anderen te onderscheiden en de sleutel om succesvol te zijn. Het is een strategie die toegepast wordt door succesvolle mensen zoals Oprah Winfrey, Tiger Woods, Michael Jordan, Donald Trump, Richard Branson en Bill Gates. Zoals uit het voorgaande blijkt is uw brand de perceptie over u in het hoofd van een ander indien deze uw naam hoort of u ziet.

Het zou in het kader van dit artikel te ver voeren om verder op dit onderwerp in te gaan. In mijn nieuwste boek getiteld “Effective Personal and Company Brand Management; A New Blueprint for Powerful and Authentic Personal and Company Branding” bied ik een compleet authentiek en holistisch raamwerk voor het formuleren en implementeren van uw merk en hoe u uw unieke talenten kunt ontdekken en effectief kunt benutten en etaleren.

Hubert Rampersad is senior partner bij TPS Consulting Netherlands te Rotterdam. Hij is te bereiken via h.rampersad@tps-international.com en www.Total-Performance-Scorecard.com.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO