ANWB Spitsalarm: dikke onzin

De ANWB gaf een Spitsalarm af voor de maandagochtend..De organisatie wilde reizigers waarschuwen voor een extreem zware ochtendspits. Meer dan 500 kilometer file werd verwacht. De verwachting was dat het maandagochtend behoorlijk zou gaan sneeuwen in onder meer de Randstad. Het was voor het eerst dat de ANWB een spitsalarm gaf. Hopelijk de laaste keer. Wat blijkt? De maandagochtend file had een 'normale' lengte. En de treinen waren ook niet extreem druk. Wat mij opviel: de media sprong bovenop dit Spitalarm. Verslaggevers van nieuwsrubrieken werden op viaducten geplaatst om het verkeer te spotten. Het NOS Journaal opende zelfs haar ochtendeditie met het Spitsalarm. De kijker kreeg een kijkje in de keuken van de politie, snel werd doorgeschakeld naar een verslaggever langs de A50 (niets te zien!), terug werd er geschakeld naar een andere snelweg (A58). Maar ook daar zag de televisiekijker niets anders dan auto’s die lekker doorreden.
Naar mijn idee zijn wij in Nederland te betuttelend bezig. Weeralarm, Stormalarm, Spitsalarm...het wordt gewoon teveel. Het KNMI en de ANWB zijn nmi te voorbarig. Ze trekken snel aan de mediarem...om...zich in te dekken mocht het misgaan.

Alleen de media…die lust er wel pap van. En gewone mensen zoals u en ik halen de schouders op en denken: “Het zal wel”

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

John
Het is feitelijk nog sterker: De ANWB is helemaal niet gerechtigd om een alarm af te geven. Daar hebben we overheidsdiensten voor. Nu is het gelukkig steeds meer mensen wel duidelijk dat de ANWB en de overheid twee handen op één buik zijn, maar laat de ANWB maar weer zo snel mogelijk teruggaan naar hun core-business: een fietsclubje zijn. Daar waren ze hopelijk wel goed in, maar sinds ze zwart op wit een auto die ik kocht schadevrij verklaarden (compleet met handtekening!) EN later bleek dat deze auto bij een zeer zwaar ongeval betrokken was geweest, was voor mij de betrouwbaarheid er wel aardig af. Een paar jaar later repareerde een ANWB-er mijn auto langs de weg, maar de volgende dag stond ik weer stil en werd de eerste wegenwacht door zijn collega uitgefoeterd. Die zou het beter doen, maar zijn reparatie hield het ook maar twee dagen uit. Toen kwam ik gelukkig vlak bij de dealer stil te staan en heeft hij het voor de derde keer gerepareerd en heb ik nooit meer last gehad.
 
Met het eigenhandig afkondigen van 'alarmen' gaat de ANWB zijn boekje heel ver te buiten!! Gelukkig hebben 2 van de 3 diensten die de verkeersmededelingen doorgeven besloten om de ANWB alarmen NIET door te geven.
 
De ANWB ontvangt zijn informatie van de VID, dus waar halen ze de informatie vandaan om eigenhandig beslissingen te gaan nemen die iedereen in NL kan beïnvloeden. Zal een lekkere puinhoop worden als elke willekeurige (half)private instelling dit gaat doen! En dan ook nog eens een niet kloppend alarm.
 
Hoe belachelijk kun je jezelf (Guido van Woerkom) dan maken door te stellen dat door jou alarm de situatie zo goed is verlopen. Het was mij al wel duidelijk dat de ANWB geen enkel vertrouwen in de automobilist heeft, en dat hebben ze met deze actie prachtig bevestigd. De volgende betuttelende organisatie die meent het leven van anderen te moeten bepalen is opgestaan!!! Welkom in 1984!
Mike
Volgens de persberichten gaf de ANWB een spitsalarm af als er 500km of meer verwacht zou worden. Vervolgens kunnen ze later altijd zeggen dat het spitsalarm heeft gewerkt omdat het minder was.

Wij van de ANWB adviseren de ANWB

Stom dat de pers erin trapt is gewoon een slimme marketing methode. De ANWB is zijn naam niet meer waardig en tè commercieel bezig.