Ik ben al meer dan 30 jaar lid van de ANWB Wegenwacht.
Onmisbaar. Die enkele keer in de 3 of 4 jaar dat ik met pech langs de weg sta ben ik blij met de reddende gele engelen. Mijn helden!
De ANWB wil bij de top 20 van Nederlandse ondernemingen behoren met Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen. De Wegenwacht maakt CO2-uitstoot onvermijdelijk en de ANWB wil die emissies voorkomen. Is dat niet mogelijk, dan gaat de ANWB voor vergroenen en als laatste mogelijkheid voor het compenseren van de veroorzaakte vervuiling. Klimaatneutraliteit is het uiteindelijke doel. Mooie woorden...
...totdat vandaag de Weekagenda ANWB 2010 op de mat viel bij 4 miljoen leden. Dik twee ons onnodige reclame, die direct in de vuilnisbak verdween. Dat is 800.000 kilo onnodig ‘bomenleed’.
Tel daarbij de bijna een kilo flyers, aanbiedingen voor verzekeringen, kleding, caravan- en autobladen en de maandelijkse Kampioenen van dit jaar en je eindigt met heel veel CO2-uitstoot. Hoe Maatschappelijk Verantwoord is dat?
Al 5 jaar probeer ik gewoon lid van de ANWB te worden.
Gewoon lid zonder die onnodige Kampioen, waardeloze aanbiedingen en onzinnige kalenders. Ik wil alleen maar die ANWB-pas en een reisverzekering! Ik kan echt alles wat ik wil weten vinden op de ANWB-website. En verder wil ik niks...
Ik heb gebeld, geschreven, gemaild.... Maar, je mag geen lid zijn van de ANWB-familie zonder die papierlawine.
Waarom, kan dat niet? Ik ben toch klant?
Als lid ervaar ik elk maand weer dat de mooie woorden op de website van ANWB loze woorden zijn. Hoezo Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen?
Walther Ploos van Amstel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Het probleem zit vermoedelijk in het bedrijfsmodel van de ANWB. Officeel is de ANWB een vereniging met leden en deze leden, zoudende dienst moeten uitmaken. De ANWB gedraagt zich echter niet langer als een vereniging maar als een onderneming die winst maken als eerste doelstelling heeft. Daarom komen er kilo's papier op ons af om diensten aan te prijzen waar wij niet op zitten te wachten.
In de 21 eeuw, waar alle informatie op een website gevonden kan worden (als men daar naar zoekt) hoeft al dat papier toch niet meer?
De ANWB directie zal wel aanvoeren dat de meeste leden toch prijsstellen op al dat papier. Waarom niet twee lidmaatschappen? één lidmaatschap volgens het Ploos van Amstelmodel en een ander lidmaatschap met een papierlawine. Het Ploos van Amstellidmaatschap moet, en kan ook, heel veel goedkoper zijn. Men bespaart op papier, handling, portokosten, etc. en (laat iemand zich daar eens over buigen) het secondaire voordeel is besparen op transportkosten van het oud papier, ninder vervuiling bij de papier en inktproductie (wist U dat de papierproductie één van de meest vervuilende industrieen is?) etc. etc.
Mijnheer Ploos van Amstel, ik neem mijn hoed voor U af!
Als er een initiatief komt om de ANWB van binnenuit om te bouwen heeft het mijn steun.
Mijn naam is Nick B. Meijer, niet Dick B. Meijer .........
Of de ANWB haar uitingen op een andere dan via gedrukte media moet uitdragen is niet aan mij. Dat het gebruik van papier het milieu onnodig zwaar belast is echter een fabel. De gebieden waar hout vandaan komt om huizen te bouwen, meubels of papier van te maken worden nou net gekoesterd. Als je de Scandinavische bossen neemt als voorbeeld dan kun je vaststellen dat het beboste oppervlak nou juist toeneemt, het economische belang van het bos is voor de lokale bevolking enorm groot. Zij gaan uitermate omzichtig om met hun bron van inkomsten, en er is zeker geen sprake van kaalslag zoals gesuggereerd wordt. De schrijnende beelden waarin hardhout "gestroopt" wordt zijn niet in verband te brengen met de produktie van papier eenvoudig weg omdat het technisch niet mogelijk is om hiervan papier te maken.Voor de produktie van papier is veel energie en water nodig. De industrie heeft zich jarenlang ingespannen om de belasting van het oppervlakte water terug te dringen wat heeft geresulteerd in een 0- emissie, sterker nog het geloosde water is beter van kwaliteit dan het ingenomen water. Voor de energiebehoefte hebben papierfabrieken een eigen voorziening waar ze middels stoom elektriciteit opwekken. Als brandstof is het aandeel eigen afval sterk stijgend met als resultaat dat er inmiddels installaties zijn die CO2 neutraal produceren. Door efficiency en optimalisering leveren de installaties van de fabrieken meer en meer stroom aan het openbare net.
Als alternatief wordt veelvuldig gesproken over internet als medium om te communiceren. Daarbij moet dan wel in overweging genomen worden welke bedrijven op dit moment het milieu het zwaarst belasten............ de zoekmachines !! De rekencapaciteit van deze installaties zijn extreem hoog om te kunnen blijven voldoen aan de marktvraag naar rekencapaciteit. Hiervoor zijn enorme servers nodig die gigantische hoeveelheden energie verbruiken. Elke zoekopdracht is dus een belasting alleen hebben we daar geen beleving bij. Bedenk ook eens als u een biefstukje eet van een Braziliaans rund dat dat biefstukje er toe heeft geleid dat Brazilie de 4e grootste CO2 vervuiler ter wereld is. Redenen daarvoor zijn het illegaal platbranden van regenwoud tbv de eveneens illegale (rund)veeteelt. Een rund produceert evenveel CO2 als een gemiddelde auto heb ik me laten vertellen en het zijn er inmiddels miljoenen.
Het gaat te ver om te stellen dat de productie van drukwerk geen belasting voor het milieu oplevert echter de belasting bevindt zich ruim binnen de internationaal gestelde normen die uitermate streng zijn.
maar het neemt nog steeds niet weg dat het prettiger zou zijn om geen ongevraagd materiaal in de brievenbus te ontvangen. Mijn inziens is het een kleine ingreep om een selectie te maken in de maillijst van elke onderneming om klanten die daarom vragen geen drukwerk toe te zenden.
De discussie over CO2-uitstoot is overigens in dit kader minder relevant; in de trein is een ABWB-abonnement niet echt nodig. Het is daarnaast onredelijk om te praten over papierverspilling terwijl men in een auto rijdt die oud genoeg is om te moeten vertrouwen op de ANWB. Oudere auto's vervuilen over het algemeen sterker dan nieuwe.
Zovelen van u zijn reeds jaren lang trouw, vooral trouw, ANWB-lid.
In al die jaren heeft u wellicht niet stilgestaan bij het feit dat de slogan van de ANWB enigszins misleidend is: 'hebben we U ooit de verkeerde kant op gestuurd?'.
Misleidend omdat:
a) de tekst op wegwijzers niet door de ANWB, maar door de wegbeheerder wordt bepaald,
b) de tekst op wegwijzers (als de gewenste bestemming er al op staat) meer dan eens niet overeenkomt met de handigste route.
Maar dit even terzijde.
De ANWB heeft vanuit de jaren vijftig (in tijd van opbouw, nieuwe mogelijkheden, nieuwe grenzen) een schare klanten aan zich gebonden die van oudsher trouw is. Je moest wel; <em>een lekken band langsch één der rijks wegen kan U groote probleemen opleeveren!' </em>De eerste trouwe schare heeft de fakkel deels doorgegeven aan de tweede generatie.
Ook de ANWB realiseert zich inmiddels dat het eerste decenium van het tweede millenium verstrijkt. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen krijgt vorm! Helaas zijn de oude tradities nog zo ingebakken, dat het grote moeite kost om hiervan los te weken.
Wellicht vormen de reacties op dit artikel goede input voor een hippe brainstormsessie ten kantore!
Chapeau voor de heer Ploos van Amstel, ik sluit mij aan.
Margryt Oldenhof
Philipe
Mijn vriendin en ik zijn allebei lid van de ANWB. Ongehuwd samenwonend. Wij krijgen zelfs twee Kampioenen die ongelezen de oudpapierbak in verdwijnen. We halen eerst de kunststof hoesjes er nog wel even af. Driewerf zonde.
Ik heb een tweetje gestuurd naar @anwb met de volgende tekst; "Mijn vriendin en ik zijn lid, maar zijn helemaal klaar met die 2 niets toevoegende Kampioenen elke maand. Hoe komen wij daar vanaf?".
De ANWB heeft een enthousiast webcare-team, dus ik ga er vanuit dat ik wel snel een reactie zal krijgen. Maar welke reactie?
Een ANWB abonnement zónder Kampioen lijkt dus mogelijk te zijn!
Gaan we dit regelen ANWB met enige reductie uiteraard!
Overigens niets dan lof de enkele keer dat ik een probleempje had.
Maar van die Kampioen kan ik niet afkomen; shame on you ANWB
Hier kan je gewoon de kampioen opzeggen terwijl je ANWB lidmaatschap gewoon doorloopt.