De American Express kaart, ook wel AMEX card genoemd, positioneert zich als een luxe creditkaart kaart met veel extra’s en wereld dekking. De dekking verschilt per regio, maar in relatie tot VISA of Mastercard is deze ronduit slecht. Wat doet AMEX er aan of stevent het af op; NOMEX (geen relatie met Mexicanen).
Het is de meeste AMEX gebruikers al vaker overkomen. U hebt goed getafeld in zo’n trendy restaurant. De serveerster met Paardenstaartje huppelt met de rekening naar uw tafel. Bij het aannemen en bekijken van uw creditcard, verheft ze haar stem zodat iedereen het kan horen; ‘wij accepteren geen AMEX, wat denkt u wel niet’. Met het schaamrood op de kaken, diep in de zetel gedoken, wordt er snel een ander kaartje getrokken. De huppel is verdwenen en met de laarsjes aan wordt een soldatenmars ingezet om met deze AMEX klant zo snel mogelijk af te rekenen.
Ook de kleine zelfstandige ondernemer die aan zijn toonbank hangt en fijntjes uitlegt dat zijn boordnodige winst, om zijn kinderen te kunnen laten studeren, verdampt als hij uw AMEX aanneemt, helpt ook niet in de shopping beleving.
AMEX is, naast dat u hem bijna nergens kunt gebruiken in relatie tot andere creditkaarten, ook nog eens bijzonder kostbaar. Maar dan spaart u wel KLM punten! Om de kosten van de instapkaart terug te verdienen, dient u al voor ruim 10.000 euro te spenderen. De andere diensten die AMEX aanbiedt, hebben andere kaartaanbieders ook, zoals bijvoorbeeld een verzekering.
Wat doet AMEX nu aan deze problematiek?
Ongetwijfeld zal het sales team, meer retailers, vragen om aansluiting op het netwerk. Dat met de grote merken zoals Bijenkorf en V&D e.d. makkelijker is dan bij de kleine boetieks. Maar de reputatie van kostbare omzet percentages aan AMEX fees, schrikt retailers af. Dan maar niet die blauwe stikker op de deur en vermelding in de AMEX brochure.
Nu heeft American Express een nieuwe campagne; ‘alles wat u nodig heeft binnen handbereik’. Een grote ansicht kaart met aan de voorzijde een TeleAtlas kaartje met bedrijven die AMEX accepteren. Vanuit het adres van ondergetekende zijn er 10 zaken op een radius van 6 kilometer (midden in Amsterdam)! Merken zoals; C&A, Douglas, Etos, Zara etc.
FOUT; weer wordt ik geconfronteerd met de kaart met handicap; de AMEX. Ik was bijna vergeten hoe onhandig deze kaart was, maar dankzij de direct mail, staat het blauwe logo weer fel op de radar van merken die niets toevoegen!
Door Christian ter Maat; Directeur Carevolution; organisatie & managementadvies. Strategie, fusies & overnames en veranderadviseur. Recente adviesopdrachten; in de vrijetijds-, zorg-, retail-, vergrijzings- en onroerend goed sector.
© Copyright 2009 Carevolution
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Als ik mensen vraag waar ze met de kaart zouden WILLEN betalen (omdat ze dus zo negatief zijn over acceptatie) kunnen ze geen enkele winkel of keten opnoemen. Alsof je de kaart uberhaupt zou willen gebruiken bij de Kruidvat o.i.d.
Zelfs op mijn verre reizen naar bijvoorbeeld Indonesie geen acceptatie problemen ervaren. De service is top als je ze nodig hebt, je wordt nog aangesproken met u en je achternaam als je het callcenter belt.
Kunnen een hoop andere bedrijven nog wat van leren!
Het enige ding wat mij opvalt is dat je als je meedoet met het Membership rewards programma en je wilt wat bestellen je minimaal 30.000 punten nodig hebt voor iets wat de moeite waard is = dus 30.000 euro uitgeven met de kaart.
Nee, voor mij geen reden om de Amex kaart links te laten liggen.