Zelden gebruik ik een ingezonden reactie van een van onze lezers als column. Maar dit keer maak ik een uitzondering. Ik ontving een welgemeende reactie op 17 september. De aanleiding was een column die ik schreef op 6 juni 2007. Het artikel ging over de duistere reclamepraktijken van het Kruidvat concern. Het stuk veroorzaakte een lawine aan reacties.
De beste reactie komt nota bene van een filiaalmanager van Het Kruidvat uit Oost-Vlaanderen. Lees en beleef de frustraties van een manager van deze kruidenier.
Kruidvat is niet goed bezig
Kruidvat is inderdaad niet goed bezig. Ik ben zelf filiaalmanager van een Kruidvat in Oost-Vlaanderen en het is voor ons ook niet meer leuk. Elke week een nieuw krantje of folder om uit te zetten. Je hebt gewoon geen tijd meer om te kijken wat nu juist in welke folder staat. Alles komt bij ons vrijdag toe en moet maandag erin zitten, de overvolle gangen als gevolg.
En inderdaad, de goede acties zoals de digitale camera krijgen we gewoon niet binnen of niet op tijd. En als we het al binnen krijgen is het 1 of 2 stuks. Die paar stuks zijn natuurlijk op dinsdagmorgen (eerste dag van de folder) 10.30u uitverkocht. Voor de duidelijkheid, wij (mijn filiaal) zullen trouwens nooit deze acties vroeger dan dinsdag verkopen. En dan is het nog heel de week of 2 weken mensen doorverwijzen naar andere filialen en 100 keer bellen naar de omliggende filialen.
Het ergste van al is dat wij even veel info krijgen als jullie. Ons hoofdkantoor neemt niet op of weet er gewoon niets van. Vaak zijn er wel genoeg artikelen zoals die camara’s, maar zijn er in één filiaal 15 geleverd en in een ander 1 of 2. Als we geluk hebben, kunnen ze (de inkoop) na de eerste week zien of er nog ergens camara’s in filialen zijn, als de stock klopt tenminste in de computer. Maar dan is er nog het probleem dat we niet mogen bellen naar inkoop, alleen via het hoofdkantoor kunnen we worden doorverbonden.
Slechte interne communicatie
Er is echt een probleem in de communicatie. Er is nog veel werk aan de winkel om alles op punt te zetten vrees ik. Ik ben zelf al heel blij dat dit niet meer voor mij zal zijn, mijn laatste weekjes van mijn opzegtermijn zijn begonnen. Als Kruidvat zo door gaat, zullen er nog veel volgen vrees ik. Ze denken voor de eerste plaats alleen aan de omzet, de klanten en zelf hun eigen personeel komen pas later.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Zelf werk ik als weekendkracht maar heb ook een half jaar "Fulltime" gewerkt.
Het personeel word er uitgebuit en niet voldoende geinformeerd.
Klachten van klanten worden er onvoldoende behandeld en het meest domme is toch wel hoe er word omgegaan met diefstal.
In ons filiaal word er heel veel gestolen uit de make-up bakken waardoor het hoofdkantoor ook lekker op ons zeurt dat we er beter op moeten letten.
Maar dit gaat erg moeilijk als de make-up in een hoekje is weggestopt zonder enig overzicht en we niet de mankracht hebben en ook niet mogen hebben om er altijd iemand bij te zetten.
Kruidvat is te groot geworden en het hoofdkantoor heeft he toverzicht verloren.
Alles draait nu om papieren invullen, medewerkers controleren op diefstal, kasverschil, etc.
Je word er uitgebuit en ben ook blij dat ik er weg ga met 2 maanden.
Nooit dat ik daar nog eens kom.
De volgende dag naar het filiaal, Workum, geen printer, ‘meneer, we kriijgen er niet veel’, door naar Bolsward, door naar Sneek, door naar Lemmer, steeds dezelfde antwoorden. Jammer dat we steeds weer in de lokkertjes van Kruidvat trappen. Je kunt ook niet bellen, geen tel.nummers. Na nog zo’n ervaring loop je de winkel altijd voorbij, zo mogelijk in een grote boog, en mond op mond reklame is negatief.
Jetze de Jong
Ik werk ook bij het kruidvat concern met wel veel plezier!!!
We hebben een top team en ook veel leuke gezellige klanten in het oosten van het land.
De lexmark printer was nog bij ons tot donderdag vekrijgbaar.
Dus niet alles is meteen op en ook kunnen de klanten nu veel dingen nabestellen via internet.
Tuurlijk hebben wij ook wel eens iets maar ik vindt echt dat het een stuk beter is geworden het laatste jaar
Gr een kruidvatje
De volgende dag naar het filiaal, Workum, geen printer, ‘meneer, we kriijgen er niet veel’, door naar Bolsward, door naar Sneek, door naar Lemmer, steeds dezelfde antwoorden. Jammer dat we steeds weer in de lokkertjes van Kruidvat trappen. Je kunt ook niet bellen, geen tel.nummers. Na nog zo’n ervaring loop je de winkel altijd voorbij, zo mogelijk in een grote boog, en mond op mond reklame is negatief.
Jetze de Jong
aar stuks. Meer mogelijkheden / oplossingen kan ik niet meer bedenken. In en in triest (zo niet een schande) om zo mensen \"te lokken\".... Je wordt gewoonweg voor de gek gehouden.
Een reden temeer om slechts de hoognodige zaken van / bij het Kruidvat aan te schaffen.
Naam: Jo
Email: <a href="mailto:goldbergjobien@yahoo.com" rel="nofollow">goldbergjobien@yahoo.com</a>