Nederlanders zijn er dol op. En Russen. En vooral consumenten die voor een dubbeltje op de eerste vakantierij willen zitten: De all inclusive resorts. Onlangs heb ik met mijn kinderen – per ongeluk – een all inclusive resort in Cuba bezocht. Ik was drie dagen ongelukkig. Met een groen polsbandje om mocht ik alles bestellen. Even leek dit leuk. Alleen het gelukzalige gevoel verdween onmiddelijk op dag een van ons verblijf. In het restaurant zag ik mensen met grote stapels eten rondlopen. Stapels met vlees, groenten en toetjes. En er werd niet gezellig gegeten nee er werd gevreten.
Vakantiebazen verdienen toch wel
All inclusive betekent dat je je beurs niet hoeft te trekken tijdens het verblijf in zo’n resort. Alleen moet je dan wel genoegen nemen met inhalige vakantievierders. Met onaardige Russen die brutaal zijn. Met verdund bier, smerige Cuba Libres, waterige koffie. Vettig vlees en nauwelijks groenten. En onverschillige obers die toch geen fooi krijgen. Dus is mijn advies: blijf weg van dit soort massa toerisme valkuilen. Laat je niet verleiden en ga niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten als het om je vakantie gaat. Je hebt nu eenmaal 1 x per jaar de kans om je vakantie goed te vieren dus bezuinig daar niet op. Kies je dan toch voor All inclusive dan is het je eigen schuld als je gedesillusioneerd naar huis gaat.
Je bent gewaarschuwd
PS: Denk eens na over het feit dat de toeroperator, de vliegtuigmaatschappij en hotels,het geld toch wel verdienen met deze 'all inclusive' formule(s).
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Je hebt het blijkbaar niet getroffen in je vakantie. En wat je schrijft is allemaal waar, althans kan waar zijn. Toch ben ik het niet met je eens dat de ellende die jij omschrijft altijd van toepassing is bij elke all Inclusive formule.
Mijn overweging om soms te kiezen voor deze formule is dat het eten wordt gepresenteerd in buffetvorm en kinderen dus kunnen zien wat er is. Ook betekent aan tafel gaan, dat je kunt gaan eten in plaats van een half uur wachten totdat je besteling wordt gebracht. Tot slot vind ik het fijn om tijdens mijn vakantie niet telkens na te hoeven denken over vragen van mijn kinderen of ze nog wat mogen drinken, een ijsje, wat lekkers etc.
Er zitten wat mij betreft dus wat voordelen aan deze formule. Dat betekent niet automatisch dat je hoeft te kiezen voor het goedkoopste aanbod. Inmiddels zijn er heel wat review sites in de lucht, waar je kunt checken hoe goed een resort scoort. Leuk detail is dat er inmiddels resorts zijn waar bijv. Russen, die blijkbaar bekend staan om hun minder charmante vakantiegewoontes, niet toegelaten worden.
Dus mijn advies is voor het boeken reviews lezen, zodat je een beeld krijgt over het resort en bedenken dat als het aanbod spotgoedkoop is, er ergens op bezuinigd moet worden ...
Tot slot, obers, kamermeisjes en ander personeel bij All Inclusive resorts zijn net als wij gewoon mensen. Geef je ze vanaf het begin af en toe een fooi, dan doen ze meer hun best voor je en heb je altijd lachende obers.
Dank voor de uitvoerige reactie. Ik begrijp dat het handig is als de kids nog klein zijn. En dat het zeker loont om reacties te bekijken van de resorts. Aangezien mijn kids 16 en 18 zijn, zit ik in een andere fase van het leven. En vakanties zijn gelijk aan auto's: kies de vakantie die bij je past.
Geef mij maar het avontuur, het onvoorspelbare en meer.
Zonnige dag.
n=1 ofwel voor een marketeer is dat zoiets als vloeken in de kerk. Of was uw analyse gebaseerd op een gedegen onderzoek onder all inclusive formules (incusief bijv. ziekenhuizen) gebaseerd op een conceptueel model van het gedrag van consumenten. Hierbij heeft u dan ongewijfeld de sociaal culturele achtergrond en het normale eetgedrag van Russen in uw onderzoek betrokken ? Of waren het Georgiërs ? Terecht dat u op basis van deze waarnemeing tot een generaliserende conclusie over het gedrag van Russen bent gekomen en een waarde oordeel geeft over all inclusief formules. Logisch dus uw advies aan toekomstige (Nederlandse ?) reizigers.
Wellicht bent u vergeten uw eigen motieven (voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten ?) om van deze formule gebruik te maken in het onderzoek mee te nemen.
Het was toch maar een ongelukje immers?
En u en de uwen hebben zich natuurlijk niet "abnormaal" gedragen. Geen drankje extra, geen boterham meer dan normaal. Nederlanders zijn tenslotte geen Russen.
Ik heb niet de pretentie op basis van dit soort waarnemingen mensen te adviseren, maar wel een verzoek. Gebruik dit soort ervaringen voortaan als anecdotes voor bij de borrel en gebruik dit medium voor echt belangwekkende zaken.
Dank,
Perry Snoek
Docent Marketing
Happy holidays!
Vanwaar uw keuze toch naar dit hotel te gaan?
Je bent een Nederlander of niet!