Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
en ik begrijp dat rob geloof en reclame met elkaar weet te combineren als een tweetal entiteiten die met elkaar n relatie onderhouden ...
nou ken ik toevallig een ander woord dat ergh op reclame lijkt: reclaiming ...
ik zocht het eens op en bezag:
I
1) terugwinnen, recupereren, regenereren : kringlooppapier
2) droogleggen (land) : land reclaimed from the sea :: op de zee teruggewonnen land
3) terugvorderen
II
he is beyond reclaim :: hij is onverbeterlijk
~~~
samen beziende, welke bevalt jou, rob? anybody else?
mij: onverbeter lijk :: groet ende , S'ace
Of zijn wij soms verwend en verwachten wij voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Typisch Nederlands (en terecht). Besparen op de uitgaven wil iedereen, zo ook op de dagelijkse boodschappen. Halve liter blikjes bier zijn bij de Aldi toch duurder dan die van een vergelijkbaar merk bij de Vomar. Het enige wat mij dan tegenhoudt is de afstand (Aldi is op loopafstand).
Wat mij ook tegenvalt zijn de lange wachtrijen (oorzaak: personeelsbezetting). In Hoorn Kersenboogerd hebben ze drie kassa's waarvan er een sowiezo nooit in gebruik is en de tweede als er echt al een lange rij staat en mensen gaan morren!
En dan nog de zomaar 'uit het assortiment gehaalde' product(en). Heb navraag gedaan waarom bijvoorbeeld de 'Paella' (diepvries) niet meer in het vak ligt. Antwoord: "Weet ik niet", terwijl het (op vraag van mijn kant uit) "wel goed verkoopt"! Dat is iets wat je niet ziet op de Web-site van Aldi en dat valt mij tegen. Dat begrijp ik niet, en getuigt ook van weinig transparantie naar personeel en klant.
Verder denk ik dat ze erop gokken dat de meeste mensen niet zullen klagen, of een ruil van een dure computer of laptop zonder meer maar voor lief nemen. Persoonlijk wil ik nier terug naar de winkel met een ding wat niet werkt. Dat verwacht ik niet te moeten doen.
Als consument zou ik wel eens willen weten, hoe hoog het percentage is van geretourneerde goederen, met mankementen. Ligt dat overal zo hoog, zo laag, boven, of onder het gemiddelde?
Ik heb een beetje het idee dat de Aldi iets meer pretendeert dan dat ze aan kan. Dat is gevaarlijk op langere termijn. Klantenbinding betekent iets meer dan alleen geveinsde transparantie en goedkoop willen zijn.
Tevens een reden waarom ik via dit forum reageer is, dat de Aldi een eenzijdig communicatiesysteem hanteert. Nergens kan je 'contacten' op hun web-site om vragen te stellen. Zijn ze ergens bang voor?
Neem nog een bordeautje maar niet teveel want dan doet het hart zo mal.
Daarbij is het natuurlijk ook zo dat de inrichting compleet gericht is op de efficientie. Dit zou eigenlijk wel verbeterd moeten worden, dan maar lagere winstmarges. Nee voor mij gaat er tot nu toe niks boven de jumbo.
Of deze campagne de juiste resultaten zal opleveren voor Aldi is nog maar de vraag. ik waardeer hun eerlijkheid en voor het eerst in hun bestaan de openheid, maar of ik nu meteen naar de aldi zou gaan om hun duurdere producten te gaan kopen? dacht het niet.
vlg.mij o.h. jullie te veel. Aldi is zonder kijf de
goedkoopste kruidenier zowel voor Jan met de Pet
en voor meneer engelshemd want die zie ik daarook geregeld, die hebben A.H. en cons. de rug
laten zien. zonder o.h. is Aldi voor mij de goedkoopste met prima waren en fijne bediening.
Wees geen dief van je eigen portemonnee,
Ik ga met plezier naar Aldi en tevreden naar huis.
Punt uit. Dit is een raad van een 80 jarige die weet
waar Abraham de mosterd haalt. Gr.van Ben.