ABERCROMBIE AND FITCH ZIJN GEK-OP-KLANTEN

 Ik ben fan van Abercrombie and Fitch. Een topmerk, leuke kleding en zelfs te koop in mijn 110 kilo-maatje. Een maat waar de gemiddelde fashion-brand zijn neus voor ophaalt. Afgelopen zomer heb ik in de flagshipstore in San Francisco een koffer vol geshopt…  Londen heeft nu ook een A&F-flagshipstore. En wat voor winkel. Ze vloeken er met alle principes van winkelgemak… maar, wat een ervaring! Het ultieme shop-genot. Ze zijn er echt helemaal gek-op-klanten. De winkel ligt ‘off’ Bond Street, zeg maar gerust, in een achterafstraatje, maar wel tussen de chique maatpakkenmakers op Savile Row; een ‘shock’ voor de kleermakers met hun krijtjes. De ‘store’ is niet te vinden en er zelfs geen logo op de chique pui. Wel twee all-A&F modeljongens aan de deur en meteen bij binnenkomst een levend shirtless A&F-model. Die ontvangst past bij een gemiddeld jongensbordeel. Welkom bij dit geheime genootschap! Na de ontvangst kom je in de A&F-kerkzaal. Donker, sober, indrukwekkende muurschilderingen en foto’s, donkerhouten, metershoge kasten, loungebanken en stampende housemuziek. Ik was meteen van de wereld. Zo’n 70 man personeel per shift om je te helpen. Allemaal gescout in de locale Heaven-discotheek, 6 weken getraind bij Fitness First en voor openingstijd nog even onder handen genomen door de A&F-stylist. Allemaal voor de klant… Het assortiment? Beperkt, maar dan wel in enorme stapels en in mijn maat. Aanraken is heiligschennis. Alles ligt keurig en recht en het personeel is meer dan gewillig om je even aan je maat te helpen; are you okay sir? Lang wachten voor de paskamers, en nog veel langer wachten om te mogen afrekenen. Het lijkt er allemaal bij te horen en iedereen in de rij heeft dat zelfde gevoel van erbij te horen. En tijdens dat half uurtje wachten heb ik even gerekend. Een betrouwbare bron bevestigde dat ze hier een omzet van 30 miljoen euro per jaar maken op 2.000 vierkante meter... Abercrombie and Fitch is dus niet alleen gek op klanten, maar ook gek op winst. Na de eucharistie (en de kassa) mag je met je A&F-tasje huiswaarts. En dan die diepgelukkige blik in de ogen bij alle nieuwe, trotse A&F-bezitters…  Shoppen kreeg in Londen nieuwe betekenis. Hier wil ik terugkomen! Ondanks die vreemde locatie, ondanks het volkomen duister, ondanks de stampende muziek, ondanks het lange wachten… een haast religieuze ervaring. Een nieuw bedevaartsoord. Het Lourdes waar je komt voor ronde biceps, een strakke six-pack en good looks. Shoppen? Het wordt echt tijd voor veel meer emotie en ervaring op de winkelvloer! Wat is het hier in Nederland dan saai… Walther Ploos van Amstel.www.delaatstemeter.nl

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO