Al vaker schreef ik over de kracht van Direct Mail en aanverwante acties. En daarbij geef ik aan dat naast onder andere doelgroep, boodschap, timing en creatieve uitvoering zeer belangrijk zijn.
Ik zou van u als ontvanger ook graag eens willen weten wat u nu triggert om een e-mailing of Dm wel of niet te lezen? Dat even terzijde.
Ik zou graag verwachtingen overtreffend willen toevoegen. Afgelopen week kreeg ik van mijn bank ABN AMRO, waar ik al jaren klant ben, nu voor het eerst een brief toegestuurd die mijn verwachting overtrof. En daarmee ook meteen mijn mindset in een andere stand zette. Zij hebben bedacht, zoals Rabobank al jaren doet, dat het leuk is om bij de geboorte van een kindje iets extra te doen. Life-events zijn het moment om over financiële zaken na te denken. Er is dus een nieuwe service opgezet. De grap van deze brief is dat onze jongste al 1 jaar oud is, en daarmee voldoe ik en mijn jongste dus niet aan de doelgroep omschrijving. Aanstaande ouders en ouders van pasgeborenen. Vandaar dat het mijn verwachting overtrof, ik kreeg toch een special Efteling illustratie, exclusief ontworpen. Ik ren niet meteen naar de bank om zaken te gaan regelen…. Maar ze hebben er wel voor gezorgd dat ze weer positief om mijn netvlies zijn komen te staan. Zonder direct wervend te zijn.
En ik denk dat dat het belangrijkste doel is van deze actie of zien jullie dat anders?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Wat ABN AMRO wil bereiken is voor mij al jaren een vraagteken. Er is een periode geweest dat ik om de 3 tot 4 maanden een brief kreeg, dat mijn bankfiliaal ging sluiten en dat ik voortaan daar en daar langs kon gaan (3 keer op een rij)! Nu zijn ze zelfs weer op zaterdag open? De brieven van ABN AMRO (Electronic Direct Mail kennen ze niet) zijn vaak onduidelijk, te lang van stof en zeker niet doelgroep georiënteerd en soms onvriendelijk. Nu dan weer zo’n me-too geboorte actie van een niet originele bank die ook nog eens een jaar te laat is. Het lijkt een beetje op schieten uit de heup van een poor lonesome cowboy.
EMAILS - selectie in de inbox
(a) Ik ken de afzender niet --> ik gooi de mail meteen ongeopend weg, vanwege kans op virusbesmetting enz.
(b) Ik ken de afzender wel --> ik open het bericht en lees vluchtig waar het over gaat: interessante info lees ik beter door, niet-interessante gooi ik verder ongelezen weg.
DM-post:
(a) Heb ik de afzender al eens laten weten niets meer te willen ontvangen? Ongelezen weg
(b) Andere enveloppen maak ik open en zoek snel naar het doel van de brief: niet-interessant direct weg; interessant of nieuwsgierigheid geprikkeld wel lezen.
Met vriendelijke groet,
Han
Maar goed, met het sluiten van de filialen en het wegsaneren van mensen blijkt er toch te weinig contact met de klanten te zijn. Diezelfde klant is langzaam wijs geworden en koopt bankproducten slim in via internet. En de bank loopt langzaam leeg. Jammer dat de bank niet door heeft dat je klanten niet terug wint met een lullig briefje en een suffige call-center trut. Gewoon meer rente bieden op de spaarrekening dan de concurrent doet en minder rente vragen bij leningen dan de concullega's. En zorgen dat je niet alleen zégt de beste bank te zijn, maar dat ook waarmaken. En daarvoor moet de knop om. Kijk eens naar Interpolis en de Rabobank. Die snappen het wel.
Als ze nou eens de pasjes en andere banktarieven wat goedkoper maken en dat betalen door te besparen op de kosten van de DM-activiteiten, is dat wat?