Rijdt u wel eens met de auto over de A12 bij Utrecht? Dan is het u wellicht opgevallen dat, als u uit de richting Arnhem komt en u volgt de parallelrijbaan, u opeens maar 80 km/uur mag. En als u te hard rijdt, krijgt u nog een bekeuring ook, want het hele 80km-stuk hangt vol met camera’s van de trajectcontrole. Vreemd eigenlijk dat u daar maar 80km mag, want op de hoofdrijbaan, zo’n 10 meter links van u, mag je gewoon 100 km/uur. Waarom mag je maar 80km/uur op die parallelrijbaan? Tja, dat heeft vast iets te maken met fijnstof en milieuregels, maar het voelt idioot: een doornormale en brede snelweg en je mag maar 80km/uur. Kortom: wellicht rationeel en in ambtelijk jargon uit te leggen, maar gevoelsmatig en voor ‘de gewone man’ niet te volgen.
En wat heeft een 80 km-zone te maken met klantgerichtheid?
Nou, het kan goed zijn dat er in uw bedrijf ook van die hinderlijke 80 km-zones zijn. Administratieve procedures en ingesleten werkwijzen waar uw klanten eigenlijk helemaal gek van worden, maar die u zelf al lang niet meer ziet. Procedures die u wellicht met heel veel moeite aan uw klant kunt uitleggen, maar die uw klanten eigenlijk helemaal niet willen begrijpen. Net zoals die 80km-zone niet te begrijpen is.
Moraal: als u nu weer een keer op de A12 bij Lunetten rijdt en u komt weer in die idiote 80-km zone, denkt u dan aan mogelijke 80km-zones in uw eigen bedrijf en neem u dan voor om er zo snel mogelijk iets aan te doen. Want voor u het weet rijdt uw klant niet meer over uw 80km-zone, maar over de snelweg van uw concurrent.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Daar wil ik graag nog een moraal aan toevoegen.
Oordeel niet te snel. Het zou zo maar kunnen zijn dat het een 80-kilometer zone is vanwege de situatie dat er op dat kleine stuk meerdere gecombineerde op- en afritten zijn. Met een lagere snelheid zal dit minder problemen opleveren.