Nederlanders klagen aan de lopende band. Je baas moppert over zijn medewerkers, je collega zeurt over zijn verzopen vakantie en je partner zanikt dat de vuilniszakken niet zijn buiten gezet. Bart Flos is een kruistocht begonnen tegen de klaagcultuur: ‘Het wordt nodig tijd dat we ontdekken dat zeuren en zaniken helemaal geen zin heeft.’
De Nederlandse klaagcultuur is langzaam maar zeker ingesleten. Tijdens vergaderingen wordt de meeste tijd besteed aan klagen over het probleem, en niet aan praten over de oplossing. Napratend over het weekend of de vakantie staan negatief getinte anekdotes centraal. Niemand staat er meer bij stil dat we vaker klagen dan complimenten uitdelen.
Bij het kopieerapparaat, de koffiemachine, in de trein of bij de bakker: overal hoort crisismanager Bart Flos mensen klagen. Als coach en probleemoplosser in het bedrijfsleven heeft Flos geleerd dat negatief denken de problemen slechts vergroot. Met Het anti-klaagboek is hij een kruistocht begonnen tegen de gevestigde klaagcultuur. Flos: ‘Zeuren en zaniken kan net zo lekker zijn als een vette snack. Maar op lange termijn is het even ongezond. Klagers leven korter, zijn vaker ziek, zijn minder succesvol en hebben minder vrienden. Bovendien verpesten ze niet alleen hun eigen humeur, maar ook dat van de mensen om zich heen.’
Tijdens zijn werk heeft Flos ontdekt dat ontspoorde samenwerkingen zelden tot nooit te wijten zijn aan technische problemen of verkeerde processen. Het ligt vrijwel altijd aan mensen die niet goed samenwerken. Flos: ‘Ik probeer medewerkers en managers te leren dat doorgaan met mopperen en elkaar de schuld geven een probleem alleen maar vergroot. Op het moment dat ze daarmee stoppen en met een positieve instelling gaan samenwerken is het leed heel snel geleden. Klagen maakt meer kapot dan je lief is, anti-klagen is de oplossing.’
Uit Brits onderzoek is bekend dat Nederland tot de 15 gelukkigste landen van de wereld behoort. Tegelijkertijd zijn Nederlanders vergeleken met andere Europeanen erg somber over de toekomst. Dit komt volgens Flos niet alleen door de crisis. ‘Onze klaagcultuur heeft inmiddels een impact op de hele samenleving. We moeten oppassen dat we ons optimisme en vooruitgangsdenken niet inruilen voor doemdenken.’
Het anti-klaagboek van auteur Bart Flos is verschenen op 1 november 2010
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO