Geen marketingplan maar een commercieelplan!

Actueel

Uit onderzoek blijkt dat de meest succesvolle ondernemingen continu en consistent aan marketing-planning doen. Het opstellen van een marketingplan is geen gemakkelijke opgave. Het is een intensief en tijdrovend proces waarvoor informatie, analytisch vermogen en actiebereidheid nodig is.

De omgeving waarin de meeste organisaties - zowel profit als not for profit - opereren, wordt steeds complexer. Meer concurrenten, grilliger en mondiger consumentengedrag, diversiteit aan media enzovoort. Het volgen van de markt en het adequaat reageren op ontwikkelingen is belangrijker dan ooit.

Hoe staat het met uw producten en diensten? Richt u zich nog op de juiste doelgroepen? En hoe zien uw doelgroepen er precies uit?

Marketingplanning stelt uw organisatie in staat beter te kunnen inspelen op a...

Jos Steynebrugh
Krentenroggebrood of roggekrentenbrood? Een krentenbrood met een laagje poedersuiker is een Kerststol. Een auto van 12 jaar is een "ouwe brik" en een paar jaar later een verzamelobject. Ray Ban Classic zonnebril komt weer terug.

Dat is met een Marketingplan, later Businessplan en nu Commercieel plan precies zo.
What's in a name?

Wat toen wel degelijk werkte (inhoud, "doorgestoken" van A tot Z, periodiek nalopen en discipline om het uit te voeren) werkt nog steeds. Prima naam, laten we vooral doorgaan met verder ontwikkelen vangoede marketingroutines. En dan zal het mij een worst wezen hoe het genoemd wordt.

Overigens mis ik de onderwerpen "Innovatie" en "budget" in het verder best complete rijtje.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent

Meer over Sales / Verkopen