Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Hoe lossen wij dit probleem op? De overheid huurt enkele goed opgeleide en ervaren database-deskundigen in (en dus niet mensen van Cap Gemini o.i.d. die onlangs nog een cursus hebben gehad) en deze mensen ontwerpen nieuwe datamodellen en conversie scripts om de huidige database te importeren in de correcte database. Als deze zaken klaar zijn wordt de huidige database op slot gezet en worden nieuwe gegevens slechts ingevoerd in de nieuwe database. Vanaf dit moment kan de beschikbare data ingelezen worden in de nieuwe database en vallen de corrupte records al snel door de mand.
Wat koppeling van databases betreft, stel ik voor dat de verschillende overheidsinstellingen gebruik maken van een grote database waarin alle gegevens staan. Als primary key wordt voor een persoon het SoFi-nummer gebruikt en niets anders. Of iemand dan in de ene database Janssen en in de andere Jansen heet, is dan niet meer relevant. De conversie scripts pakken gewoon een van beiden en als het niet klopt kan de persoon in kwestie later altijd nog naar een callcenter (zie vorige column) bellen en vragen of dit aangepast kan worden.
a) Justs snapt het allemaal wel maar is een cynicus pur sang of
b) Justs weet niet waarover hij spreekt.
Ik zou in beide gevallen niet moeten reageren, maar in geval iemand wel zijn raad opvolgt, doe ik het toch. Zekerheid boven alles. Een goed relationeel bestand is inderdaad de garantie voor consistentie - maar ook de garantie voor consistentie in fouten. Het is echter ondenkbaar dat alle overheden en overheidsinstellingen van een grote relationele database gebruik gaan maken. Dream on - zou ik zeggen! De grootste fout die de meeste IT’ers maken, is dat zij verwachten dat de gebruikers van een systeem de database vullen met waarden, zoals die in het conceptuele model zijn voorzien. Dream on - zou ik wederom zeggen.
Het beste bewijs dat Justs een cynicus is, is dat hij zijn naam opzettelijk fout heeft ingegeven. Hiermee toont hij feilloos aan dat de ontwerper van deze site er geen rekening mee heeft gehouden dat er ook fouten dan wel niet-namen in de rubriek ‘uw naam’ kunnen worden ingevoerd. Erg subtiel Justus. Chapeau!
Norbert Mergen, Human Inference
www.humaninference.nl
PS Human Inference heeft software die in staat is namen te valideren.
In feite spelen binnen de overheid meerdere aspecten een rol:
1) er is geen commerciële drive
2) de politieke opportuniteit en daarmee gepaard gaande actualiteit
3) mensen maken nu eenmaal fouten en ook ambtenaren zijn mensen
Om met de laatste te beginnen: het is een illusie te veronderstellen dat ambtenaren foutloos werken. Nu reeds kennen we een scala aan namen die zijn ontstaan in het papieren tijdperk: er bestaan zowaar 32 schrijfwijzen voor de naam die klinkt als Mathijssen. Dit soort vergissingen zijn weliswaar door o.a. het GBA-netwerk te verminderen – aan de andere kant heeft een fout verstrekkende gevolgen.
Bij de overheid is geen commerciële drive, zoals in het bedrijfsleven. Door klantgericht te handelen, komen er geen klanten (burgers) bij – door niet-klantgericht te handelen verhuizen burgers ook niet. Ze mopperen en keren zich hoogstens van de overheid af. Want welke burger reageert als hij of zij ziet dat er een fout in de bevolkingsadministratie staat? Hoogstens als het tot direct nadeel leidt. En om ervoor te zorgen dat een fout in de bevolkingsadministratie wordt aangepast, vergt nogal wat doorzettingsvermogen. Een database is een afbeelding van de werkelijkheid. De Gemeentelijke Basisadministratie moet dat ook zijn.
Human Inference houdt zich sinds 1986 bezig met de kwaliteit van relatiegegevens. Bijna alle grote bedrijven en andere organisaties gebruiken software van Human Inference. Ook de Rijksoverheid, o.a. IBG, Belastingdienst, Centrale Justiële Documentatie en Ministerie van Justitie (Vreemdelingenketen). Als je er goed over nadenkt, is het ten hemel schreiend dat een bedrijf als bijvoorbeeld Spaarbeleg er veel aan gelegen is om de gegevens van haar (potentiële) klanten correct te verwerken en dat bij alle gemeentelijke overheden de minste of geringste tikfout als waarheid in de basisadministratie c.q. bevolkingsadministratie wordt opgeslagen. Ooit heb ik gesproken met een leverancier van software voor gemeenten. Hij zei: “Waarom zou een gemeente meer geld uitgeven om de kwaliteit te verbeteren? Ze winnen er niets voor terug.” Dat was een jaar of acht geleden. Nu voert het begrip CRM de boventoon bij het bedrijfsleven. Inderdaad, tijd voor BRM!
Norbert Mergen, Human Inference, Arnhem (www.humaninference.nl)
Natuurlijk zal een database niet controleren of de schrijfwijze van de achternaam De Broeckenaere met 'ae' of met 'aa' geschreven wordt. Dit is mijns inziens ook niet relevant, want ik voerde aan dat als primaire sleutel het SoFi-nummer van de burger gebruikt kan worden. Dit is immers een uniek nummer. Bovendien bevat een goede database slechts een keer de naam van een persoon.
Het opstellen van een datamodel en bijbehorende constraints (regels waaraan de relaties en de records moeten voldoen) is een van de weinige zaken op gebied van software-ontwikkeling, die zeer goed in samenwerking met de opdrachtgever gedaan kunnen worden. Bij het ontwerp van een database zijn de regels namelijk strikt. Tabellen hebben relaties met elkaar en in de tabellen kunnen slechts bepaalde soorten gegevens opgeslagen worden. Bij het ontwerp van een database is in eerste instantie sprake van een conceptueel model, maar meneer Mergen zou veel betere reclame maken voor zijn bedrijf als hij ook nog weet te melden dat naast een conceptueel model ook een relationeel en een implementatiemodel gemaakt dient te worden. Het implementatiemodel kan vrijwel in een keer omgezet worden in een werkende database, waarin elke foutiefe invoer in deze kern van het systeem wordt afgevangen (de database garandeert de consistentie van de gegevens). Een veel gemaakte fout is om integriteitsregels slecths in de abovenliggende pplicaties in te bouwen. Dit levert weliswaar gebruiksvriendelijkere foutmeldingen op, maar kan tot gevolg hebben dat de data in de database niet meer consistent is. (Waanzin als XML in de database en het gebruik van Enterprise Java Beans dragen tot dit laatste bij bij).
Aangezien een database de kern is van menig applicatie, dienen hier op het laagste niveau zo veel mogelijk business rules (in de vorm van constraints en triggers) geimplementeerd te worden. De overheid doet er goed aan om een algemeen datamodel (niet per se een enkele fysieke database zoals ik wellicht eerder suggereerde) voor persoonsgegevens op te stellen. Dit datamodel kan gemakkelijk binnen een week geimplementeerd worden en hiervoor zijn geen dure Enterprise Solution Integration Deployments nodig (de overheid moet overigens maar eens luisteren naar Groen Links en al die dure software niet meer kopen, maar gewoon degelijke goedkope spullen gebruiken).
Als de overheid die blauwe enveloppen nou eens een keer achterwege laat en in plaats daarvan de uitdraaien stuurt van een paar database-queries.....
Een uniek nummer als primaire sleutel gebruiken is al jaren gangbaar; bij overheid en in het bedrijfsleven. Maar het bedrijfsleven weet (a) dat mensen meestal niet hun unieke nummer bij de hand hebben en (b) dat door vergissingen en fouten klanten meer dan eens worden ingevoerd.
Deze feiten gelden 1:1 voor de overheid. En zoals ik al aangaf, ook bij de overheid worden fouten gemaakt: bij een uniek SoFi-nummer worden de gegevens van een persoon verminkt vastgelegd. Maar het kan ook zijn dat een SoFi-nummer niet bij de juiste persoon is gebruikt. Soms moedwillig (witwerken); soms abusievelijk. Het is genoegzaam bekend dat er SoFi-nummers meer dan eens zijn toegekend, of door (externe) bronnen, de nummers en personen zijn verwisseld. Hoe goed het conceptuele model dan ook mag zijn, en hoe goed dat dan ook is geïmplementeerd in een rdbms en hoe diep de controles en validaties daar dan ook mogen zijn ingebouwd (stored procedures, etc.), de werkelijkheid is weerbarstiger. Er moet rekening gehouden worden met menselijk feilen.
Het probleem, heer De Broekenaare is dus niet de techniek. En in zekere zin ben ik het dan ook niet met uw betoog oneens. Sterker nog: sommige meningen over nieuwerwetse zaken deel ik van harte. Maar uw betoog is rigide en enigszins naïef.
Wat mij betreft: discussie gesloten. Tenzij de heer Pieterse of een ander nieuw inzicht heeft..
Norbert Mergen, Human Inference, Arnhem
Succes hiermee.
Hoe bepaal je de kwaliteit van de huidige gegevens en de businesscase om er wat aan te doen?
De norm die de overheid stelt aan haar bestanden is hoog. Het rechtsgelijkheidsbeginsel, moderne dienstverlening vormen daar o.a. de basis voor. De overheid investeert hier ook nadrukkelijk in. Op het internet zijn diverse publicaties te vinden over de diverse basisregistraties die worden opgezet (denk aan het basis bedrijvenregister).
Ook in de moderne onderneming speelt het gegevenskwaliteitsvraagstuk. Inmiddels zijn een aantal onderzoeksresultaten bekend: 55% van de CRM implementaties en 70% van de DWH implementaties falen door de slechte gegevenskwaliteit(Gartner e.a.) In het verleden werd de kwaliteit van de gegevens met name aangepakt tijdens een nieuwe systeemimplementatie. Nu zie je overal structureel aandacht ontstaan voor de kwaliteit van de gegevens.
De aanpak om de kwaliteit van de gegevens vereist wel een samengesteld pakket van maatregelen. Zo kan men denken aan maatregelen on de gegens te schonen en maatregelen om te voorkomen dat vervuiling gaat optreden. Maar vaak begint het met een meting van de huidige kwaliteit en een goede businesscase zelfs voor een moderne overheid.
Ortwin Verreck
www.arvix.nl
"ARVIX is gespecialiseerd in gegevenskwaliteitsoplossingen"