Geef professionals hun werk terug!

Cover stories

Hoe een professional zijn werk verliest

Een zelfstandige bestuursorganisatie (ZBO) in een recent veranderingsproces. De RvB wil dat de klant centraal komt te staan en geeft opdracht om de organisatie en het werkproces daarop aan te passen. Tegelijkertijd moet de organisatie onder politieke en maatschappelijke druk opnieuw een efficiencyslag maken. De organisatie gaat kantelen. Er komen andere divisies, nieuwe functies, aangepaste procedures en nieuwe systemen. Het is een organisatieverandering in een reeks van organisatieveranderingen die inmiddels een periode van enkele tientallen jaren beslaat.

Effecten:  Onder druk van de voorgaande veranderprojecten hebben de professionals inmiddels de houding aangenomen om mee te buigen als het moet en terug te veren als het kan. De continuïteit van ...

chris booij
Beste Herman, interessant en vooral erg waar. Mooi artikel.
Jan Derks
Alex, Herman,

Een zeer goed artikel. Het helpt mij een aantal ervaringen in mijn werk op zijn plek te zetten. Ik kan weer even voorruit.
Jeroen Kaldenhoven
Dag Herman,
Vandaag pas kunnen lezen ;-)
Prachtige heldere beschrijving van 3 elementen waar veel van mijn klanten (en niet in de laatste plaats ikzelf!) regelmatig ruimte voor proberen te maken en/of vragen.
Groet,
Jeroen
Merel de Boer
Hoi Herman en Alex,

Wat een goed artikel! Het heeft zo ook veel raakvlak met HRO. Hebben jullie vorig week vrijdag met Shirine Moerkerken gepraat? Zij is namelijk veel bezig met HRO. Heel interessant!
Hartelijke groet,
Merel
Koos de Grootte
Klinkt leuk, zoals zoveel simplistische praatjes. Iedereen kent echter de complexiteit van de realiteit.
Klaas Simons
Dag Herman en Alex,

Goed artikel, zeer herkenbaar wat jullie beschrijven. Ik heb wel een vraag. Hoe denken jullie dat management het beste de regisseur kan blijven van de snelheid en de richting waarin men de organisatie wil ontwikkelen, als je professionals in deze rol plaatst en het proces zelf laat optimaliseren?

vriendelijke groet,

Klaas.
W.G. Groenenboom
Herman en Alex,

Goed artikel! Andere wijze van denken. Dit betekent in veel gevallen toch een andere benadering van de manager en HR om hier ruimte aan te geven / voor te creeën.

Met vriendelijke groet,

Walter
Herman Bosman
Pro-lid
Lezers,
Bedankt voor jullie positieve reacties, we zijn blij met zoveel herkenning.
We hopen dat het gebruik van ons handvat jullie een stap vooruit helpt.
Koos,
We hebben niet willen oversimplificeren. We zijn ons er terdege van bewust dat de weerbarstige praktijk om meer vraagt dan 1 handvat. Maar het is net als met een timmerman, wanneer die een hamer niet voor alle werkzaamheden kan gebruiken, betekent het niet dat hij geen goede hamer moet kopen. Een goede timmerman heeft meerdere gereedschappen en kiest, afhankelijk van het werk, het juiste gereedschap. Wij beogen met ons artikel een stuk gereedschap aan te bieden.
Klaas,
Ook in professionele organisaties dienen leidinggevenden regie te blijven houden. De vraag is alleen waar ze regie op moeten voeren. Wij zien leidinggevenden en managers als professionals met een eigen vakbekwaamheid en een eigen opdracht. En het is precies zoals jij stelt, leidinggevenden dienen regie te voeren op de richting waarin de organisatie zich moet ontwikkelen om in de behoefte van klanten te blijven voorzien. Leidinggevenden dienen kaders te ontwikkelen waarbinnen professionals hun aandeel hebben, waarin zij hun toegevoegde waarde leveren. Wanneer wij adviseren professionals het proces te laten optimaliseren, bedoelen we daar het werkproces mee. Het werkproces waar de professional dagelijks in zit en dat hij/zij van haver tot gort kent. Het optimaliseren van het bedrijfsproces is een rol voor het management. Overigens pleiten wij daar voor samenwerking en verstandige afstemming tussen leidinggevenden en professionals, zoals ook leidinggevenden best een (faciliterende) rol kunnen hebben bij de optimalisatie van werkprocessen.

Alex van Gool & Herman Bosman
Werkwijzen

Meer over Professionalisering