Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
En als je de twee stromingen tot een cocktail combineert welke andere stromingen, aanpakken, ingredienten en ideeen, zijn dan nodig om verandering effectief te regisseren? Bijvoorbeeld filosofische ideeen en principes in je aanpak integreren. Zo wordt in het artikel over weerstand gesproken. Weerstand kun je in plaats van als een te beheersen probleem/risico bijvoorbeeld ook zien als een signaal een symptoom van iets wat om uitdrukking vraagt en mogelijk waardevolle informatie in zich draagt. Probeer bijvoorbeeld tijd eens te zien en ervaren vanuit het hier en nu en gelijkertijd als een voortdurende beweging om momentum en veranderniveaus te kunnen aanvoelen.
Dus, moedig andere disciplines, stromingen etc. vooral aan om meerdere puzzelstukjes aan te dragen in zoiets fundamenteels als verandering en aanverwante thema's.
Vriendelijke groet,
Branko
Ik zie met mij steeds meer verandercoaches die weerstand juist positief benaderen. Weerstand kan informatie geven, iemand die niet veranderen heeft daar heel vaak goede redenen voor. Als je naar de redenen luistert, ze begrijpt, en er iets mee doet, zijn mensen veel meer geneigd om te veranderen. Immers, ook bij veranderen gaat het erom dat het doel bereikt wordt, de reis er naartoe is iets wat je gezamenlijk doet, en daarbij leiden er ook in de 21e eeuw meerdere wegen naar Rome!
Vanuit de positieve psychologie is er ervaring met het benutten weerstand. Denk maar aan Appreciative Inquiry en Solution Focused, die juist uitgaan van sterktes om doelen te bereiken. Als mensen het gevoel hebben dat hun sterktes niet benut worden in een verandering, ontstaat er meer twijfel, onvrede en daardoor weerstand. Praten en luisteren helpt om sterktes inzichtelijk te maken, en er wat mee te doen. Een win-win voor de medewerker en het bedrijf!
Groeten,
Ben Linders