Gedrag begrijpen en positief beïnvloeden

Columns

Gedrag begrijpen en positief beïnvloeden vraagt een dosis zelfkennis en zelfbewustzijn. Inzicht in je eigen persoonlijkheid is een must om effectief leiding te geven. Een hulpmiddel is het onderscheid in vier persoonlijkheidscategorieën.

Onlangs coachte ik leidinggevende Marloes die mij het volgende voorlegde:
“Ik ervaar steeds meer werkdruk. Ik werk bijna iedere dag over en denk ’s ochtends als ik begin: ‘Ik moet nog zoveel werk doen, hoe ga ik dit allemaal voor elkaar krijgen?’ Om tijd te besparen, neem ik geen pauzes, ik lunch aan mijn bureau. Aan het einde van de dag ben ik moe en heb ik knallende hoofdpijn. Ik ben teleurgesteld in mezelf, omdat ik mezelf steeds overvraag.” Ik vroeg aan Marloes: “Is de hoeveelheid werk die je op je bord hebt liggen realistisch? Waar laat je je geduren...

Patrick Van Alboom
Waarom niet werken met wetenschappelijk tot stand gekomen en in de wetenschappelijke community erkende modellen? Zo lang we in onze sector blijven werken met benaderingen die wel hoge 'face' validiteit hebben, doch laag scoren op inhoudsvaliditeit en voorspellende kracht, modellen die bovendien vertrekken van een categoriale indeling (wat de persoonlijkheidspsychologie al lang niet meer doet; er zijn geen types, er zijn enkel dimensies waarlangs men gedrag kan 'scoren' en dus begrijpen), mag men ons niet al te ernstig nemen. We overstijgen zo nauwelijks het niveau van de vragenlijstjes die we in magazines en websites tegenkomen. Als psycholoog, met een onderzoeksachtergrond in het domein van persoonlijkheid, vind ik dat zeer spijtig. Daarom een pleidooi en een oproep.

Meer over Gedragsverandering