Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
in mijn dagelijkse werk als trainer en coach wordt ik steeds weer geconfronteerd met de achterstand op het gebied wat jij zo treffend beschrijft in je column. Simpelweg gastvrijheid laten zien aan klanten, patiënten, je collega's en zelfs aan jezelf is een vaardigheid die we allemaal waarderen en toch niet nastreven.
Door het bespreekbaar te maken en vooral te benoemen wat gastvrijheid is en wat het oplevert gaan vele ogen open. Innovatief...geen idee, dat het je als bedrijf onderscheidend maakt in de markt is voor iedereen helder. En het is, zoals je zegt, gratis, altijd voor handen en 24/7 beschikbaar.
Mijn werk bestaat vaak uit het zichtbaar maken van de mogelijkheden en de invloed die ieder individu heeft op gastvrijheid voor zijn of haar omgeving. Gastvrijheid bestaat voor mij echt uit aandacht schenken. Aandacht voor je omgeving, de persoon, interesse en eens voorbijgaan aan je eigen ego.
Dienstbaarheid en dienstbetoon lijken ten koste te gaan van je eigen ego. Wat mij betreft is dat de grootste blokkade bij het tentoonspreiden van gastvrijheid. De gedachte, en soms zelfs de overtuiging, dat het ten koste gaat van je eigen waarde of kracht. Terwijl het ondergaan van gastvrijheid met de juiste aandacht ons altijd weer raakt.
Die belemmerende gedachtes en overtuigingen houden velen tegen om juist dat te doen wat je vooruit brengt. Wat klanten oplevert, wat klanten aan je bindt en wat je als mens enorm veel werkvreugde, voldoening en energie geeft.
Innovatief of onderscheidend? Helder is dat er nog behoorlijk stappen te maken zijn op dit gebied voor vele bedrijven en mensen. En die mensen die hierin voorop lopen zijn én innovatief én onderscheidend.
Ruud van Wingerden
PerformancePoint Training & Advies
Plaats van handeling: Columbia, Cali 1992. Ik ben mijn paspoort en mijn portomonee kwijt. Ja, da’s dom, dat weet ik ondertussen wel. Ik heb me helemaal drie slagen in de rondte gezocht: gangen nagegaan, nogmaals en . . . nada, nacco. Da’s een probleem. Wat héét: een héél groot GIGA probleem in dit land.
Ik moet aangifte doen. Op weg naar het politiebureau kom ik langs en kiosk waar in ’s morgens de Telegraaf van gisteren heb gekocht (hallo, !!!). De kioskhouder wenkt mij al van ver: “Señor, señor . . .”. Hij zwaait met een opgevouwen krant. MIJN krant verdôme hoop ik.
Alles blijkt erin te zitten: mijn paspoort, mijn portemonbee (nothing missing). “Nada de falta” vraagt hij (Nothing missing?). Ik inspecteer vol ongeloof en constateer dat alles aanwezig is: niets ontbreekt!. “Dios mio” (mijn God) ontsnapt aan mijn lippen. Hij lacht van zijn ene oor tot aan zijn andere. “Asi es Colombia, Señor” (zó is Colombia) zegt hij. OK, er is net géén politie aan te pas gekomen, maar ik heb em gezoend tot ie scheel zag.
Gastvrijheid komt van het hart en verbindt ook als zodanig.
Jos Steynebrugh
Innovatie Consultant
www.changeenhancement.nl
Gastvrijheid is de ambassade waar je terecht kunt als je alle hufterigheid beu bent en je even het beste in jezelf wilt laten aanraken.
Heel treffend dat je een consulaat als onderneming hebt!
Vriendelijke groet,
Joke
Kom binnen.., goed om weer wat van je te lezen! je hebt me weer geinspireerd.
Het ga je goed, binnekort weer eens "een bakkie doen"?
Marleen Rademaker