Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het is al tientallen jaren bekend dat opgegeven gedrag een geringe relatie heeft met feitelijk gedrag, zeker als gaat over kopen. Het is ook bekend dat reclamemensen die fantastische campagnes maken dit al even lang over het hoofd zien. Zelfs in 2016.
Als de resultaten ‘boven verwachting’ zijn, is de eerste vraag hoe hoog die verwachting was, en de tweede wat de campagnekosten per euro omzet waren. Je moet gewoon rekenen. Als een manager vaststelt welke vorm van communicatie de hoogste opbrengsten heeft, zou ik zijn sommetje narekenen, en hem niet uitmaken voor ezel.
Het verschil tussen opgegeven gedrag en feitelijk (koop)gedrag is in de jaren ’90 neurologisch inzichtelijk gemaakt, lang voor ‘neuromarketing’ in zwang raakte. Zie: https://www.managementboek.nl/boek/9789491560125/anatomie-van-de-verleiding-neuromarketing-succesvol-toegepast-paul-postma
Opgegeven gedrag is overigens wel nuttig, omdat dit functioneert als (neocortex) alibi. Het wordt gebruikt als ‘koopargument’ om te doen wat je (met je oude neurale systemen) niet kunt laten. De cijfers in groen in jouw stukje zijn de verantwoorde alibi’s. Geen redenen om te kopen. Wel verstandig om die als bedrijf opgewekt te communiceren, hoe onmaatschappelijk je je maximale winsten ook binnenhaalt (Apple). Het biedt de klant een veilige alibi om toe te geven aan zijn onweerstaanbare begeerte. Als je van dichtbij wilt zien wat die oude neurale systemen doen, moet je eens binnenlopen bij de Action. Succes!
www.ppmc.nl
Het behoeft slecht 1 klik op de link van mijn profiel om te zien dat ik in de eerste plaats ondernemer ben en daarna pas strateeg en marketier. Ik schreef bovenstaande dan ook als ondernemer.
Dat de onderzoeksmethode en de antwoorden die werden ingevuld in twijfel worden getrokken doet onrecht aan de essentie van wat er boven tafel komt. Namelijk de trend dat future friendliness meer dan ooit in opkomst is. En dan maakt het mij als ondernemer niet heel veel uit of dit 30% of 60% of 90% meetelt in de ogen van de consument. Feit is en blijft dat er een positieve verandering gaande is die er eerder niet was. En daar zou toch elk ondernemer en medewerker van moeten willen profiteren. In het belang van zichzelf en de maatschappij.
Tot slot voor Paus Postma.. :) Voor mij ga je erg kort door de bocht als je de suggestie wil wekken dat de "Action manier" de enige manier is om te verkopen. Want gelukkig zijn er velen die dit soort ondernemingen juist ontwijken vanwege de vele wanpraktijken. En die groep wordt gelukkig steeds groter en groter.