Fusies en overnames: due diligence onderzoek en dan?

Cases · Columns

Situatie: een middelgroot AA-accountantskantoor heeft onlangs een klein kantoor overgenomen. Strategisch een goeie zet, want in dat deel van de provincie hadden ze nog geen klanten. Men had ook zelf de ervaring dat een kantoor vooral lokaal/regionaal zijn netwerk heeft. De cijfers van het kantoor gaven ook veel vertrouwen voor de toekomst. Tevreden werd door alle betrokken partners de deal beklonken met een heerlijk diner en dito wijn. Ja, in deze tijd probeer je te roeien tegen de stroom in. Een overname maakt zeker indruk naar de concurrentie, zo zagen de partners dit als een bijkomstig voordeel.
Niets aan de hand, zult u denken. Of toch? Spreken we hier over zelfvertrouwen of zelfgenoegzaamheid?

Ik sprak onlangs een van de partners over deze stap en wenste hem veel succes, maar ook vee...


Edwin Tuin
Beste Ruud,

Mooi pleidooi met voor mij een paar kanttekeningen.

1. Spreken met medewerkers en klanten. Dat biedt geen garantie, maar vormt wel een risico voor de verkopende partij. Want wat als de fusie afketst?

2. Een fusie of overname is altijd risicovol; m.n t.a.v. cultuurverschillen wat kan leiden tot verloop van medewerkers, vertrek van klanten en afname van omzet. Waarom niet eerst samenwerken om elkaar te leren kennen en vervolgens stap voor stap richting een fusie?

3. Fusies en overnames worden vaak gedreven door waardecreatie ofwel geld....voor de Partners. Wat levert zo'n fusie voor het personeel op? Vaak niets! Deel in de gecreëerde waarde om meer draagvlak voor de fusie te realiseren. Dit zal het verloop naar mijn verwachting helpen verminderen

Tot slot, van de beste fusies worden alle stakeholders in voldoende mate beter. Het gezegde doet opgang: "als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen"!

Meer over Fusie