Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het is in zekere zin niet anders dan de ING discussie waar bonus-regels blind gevolgd worden (compliance is een vorm van efficiëntie) maar niet wordt gekeken of het ook goed (effectief) is. Eigenlijk een direct gevolg van de regeldruk door overheden en de beurs die ervoor zorgen dat stabiliteit, compliance en korte termijn heersen. Daardoor gaan de handen op elkaar als een conjunctuurgevoelige chipdivisie wordt verkocht met als enige reden dat Philips een stabiel bedrijf moet worden. Een visie op de toekomst wordt in het huidige klimaat niet op prijs gesteld. De grote bedrijven worden “geleid” door boekhouders en juristen. Als ze het van oorsprong niet waren, zijn ze het geworden.
De-vijand-zit-buiten gedachte: duidelijk. Het is al weer enige jaren geleden toen ik als interim-manager (op operationeel niveau) te maken kreeg met Philips. Boonstra was aan de macht maar de problemen bij Philips werden nog met regelmaat in de media besproken. In mijn eerste week hing ik, om de echte informatie boven te krijgen, dikwijls uit bij de koffiemachine. Wanneer ik vroeg wat de oorzaak van de problemen was, werd zonder uitzondering gewezen naar die stomme klant die maar niet begreep hoe geweldig de producten van Philips waren.
Bij ING zijn politiek maar ook klanten de vijanden. En denk ook aan de Youp actie tegen de helpdesks. Bij grote bedrijven lijkt deze houding eerder regel dan uitzondering.
Er wordt terecht gewezen op operatie Centurion. Feit is natuurlijk wel dat de heer Timmer in die tijd hard moest snijden om Philips niet te laten omvallen. Het was crisis.
Maar ook moet er waardering zijn voor het werk van de heer Boonstra. Hij heeft niet alleen gesaneerd, hij heeft ook veel inspanning gestoken in een meer klantgerichte cultuur. Denk aan de “Let’s Make Things Better” campagne met vooral veel interne opvolging. In de tijd van Boonstra was er inderdaad een mentaliteitsverandering waar te nemen. Heel knap gedaan van Boonstra die daarvoor de confrontatie niet schuwde en daarvoor te weinig waardering kreeg.
Het lijkt erop dat Philips nu weer in handen is van de moderne CEO: de visieloze spreadsheet manager, met MBA uiteraard, die vooral oog heeft voor de kosten en de regels. Gevolgen zijn Tayloriaanse specialisatie met centralisatie en interne gerichtheid. Jammer.
Het is een probleem van de westerse wereld in het algemeen, niet alleen van Philips, ING, T-Mobile, General Motors, etc. Dat maakt de situatie buitengewoon zorgelijk.