Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Het eerste wat me opvalt is dat de meest cruciale eigenschap in ALLE (zowel goede als slechte) tijden ontbreekt in beide rijtjes: integriteit.
Visie is geen wondermiddel
De geschiedenisboeken staan bol van mensen met visie. Daar zitten pure slechterikken tussen met een visie die opgeteld een paar miljard doden en onnoemelijk menselijk leed op hun naam hebben. Maar ook zeer edelen van hart met een hele goede visie. De laatste komen vaak vroegtijdig aan hun einde doordat een of andere idioot zich ermee bemoeit. Visie alleen is niet genoeg en is als geisoleerde eigenschap zeker geen maatstaf voor goed leiderschap.
Het tweede waar ik over struikel is jouw eindconclusie: “In emotie zit een enorme onbewuste kracht die nodig is om een verandering te bewerkstellen”. Da’s een open deur: emotie betekent bewegen. Wat je vergeet aan te geven is dat het met die emotie helemaal fout kan.
Slechte voorbeelden van visie zijn bijvoorbeeld
Aan het kruis met hem, alle Moslims het land uit, Wollt Ihr den totalen Krieg of staakt het vuren met Kerstmis. Het vervelende is dat “ iets in beweging krijgen” vaak heel makkelijk is als je het gepeupelte gek maakt.
Voorbeelden van onbenulligheid
Voetbalplaatjes sparen, oranje gekte, idool verering, Flippo’s etc.
Goede voorbeelden van visie: Artsen zonder grenzen, inzameling bij een aardbeving, actie na een tsunami, vrijwilligerswerk etc.
Samenvattend: visie krijgt pas betekenis als zowel RICHTING als DOEL goed zijn. En van dat laatste lees ik helemaal niets in je stuk.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl