Wat is een goed leven? Dat is de vraag die Mihaly Csikszentmihalyi zich stelt in zijn boek ‘Finding Flow’. Nou, denkt u misschien, heeft een goed leven niet gewoon met gelukkig zijn te maken? Natuurlijk, maar dat is niet het hele antwoord. Want hoe worden en blijven wij dan gelukkig? Niet door de hele dat TV te kijken, te eten of te ontspannen. In kleine doseringen zijn deze activiteiten prettig en goed en verbeteren ze de kwaliteit van ons leven maar de effecten zijn niet additief. Anders gezegd: er wordt snel een punt van afnemende meeropbrengsten bereikt. Nog meer TV kijken en koekjes eten maakt je dan niet steeds gelukkiger. Ook word je niet gelukkig van niets doen. Het wetenschappelijk onderzoek van Csikszentmihalyi en zijn medewerkers laat zien dat zowel intrinsieke motivatie (iets w...
Flow vinden met Csikszentmihalyi
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.

Moeilijker te beredeneren is, denk ik, waarom het soms zo min of meer "vanzelfsprekend gebeurt, in andere gevallen ondanks daartoe echt gedane moeite niet wil lukken. De omstandigheden spelen volgens mij ook een belangrijke rol.
In hoeverre "inbouwen" van flow een bewuste aanpak kan zijn of worden weet ik gewoon niet.
A.F.V.
Het streven naar flow in de arbeidsorganisatie is zeker aanbevelenswaardig en geeft een nieuwe dimensie aan de juiste persoon op de juiste plek. Naast traditionele be•nvloedingsmogelijkheden op het terrein van kennis en vaardigheden biedt flow een methode om aan 'houding' te werken. M.i. een interessant en redelijk onontgonnen terrein van HRM.
Je leeft - dit leven - maar een keer en tijd komt daarbij niet 'weer
TK.
In mijn geval s'ochtends tussen 6 en 8 uur ben ik het meest creatief.
Ik denk dat een mogelijke verklaring voor flow is dat het onbewuste vrij spel krijgt wanneer het bewuste denken bezig gehouden word door een bepaalde activiteit. (voorbeeld hiervan is Erickson die met bepaalde indirecte suggesties het onbewuste van psychiatrische patienten stuurt (afstemmen en leiden) door het bewuste brein bezig te houden)
Het onbewuste gedeelte is over het algemeen creatiever en om het boek the Law of succes (Napoleon Hill) nogmaals aan te halen en naar mijn mening verantwoordelijk voor het genoemde mastermind.
Een ander aspect van het mastermind; de energie en gedachten materie welke in de ether rond zouden dwarrelen heeft naar mijn mening veel raakvlak met Jung's collectieve onbewuste en synchroniteit.
Mijn reactie is niet meteen een reactie op een of ander bovenstaand artikel, maar eerder een vraag mijnentwege.
Als leraar dwarsfluit aan de Haspengouwse Academie voor Muziek, Woord en Dans ben ik nauw betrokken bij het motiveren en hermotiveren van leerlingen. Ook zelfmotivatie komt geregeld om de hoek kijken.
De term "flow" van Csikszentmihalyi is mij enige dagen geleden ter ore gekomen.
Er moet een Duitse professor bestaan, de naam ontsnapt me, die zich heeft beziggehouden- en misschien nog?- met het vertalen van "flow" naar muziekdidactiek.
Kan u mij hieromtrent meer informatie bezorgen of doorverwijzen naar eventuele organisaties, artikels, boeken of internetsites?
Met vriendelijke groeten, Raf Celis.