Floris Croon is organisatie adviseur, mede-oprichter van de Boer&Croon Groep, commissaris bij meerdere bedrijven, actief met startende ondernemingen als voorzitter van New Venture, gastspreker en ondernemer.
Zijn organisaties te veranderen?
Floris Croon: Ja, maar iedere organisatie heeft zijn eigen DNA. Dat maakt organisaties uniek. Grote organisaties als Shell, Philips en DSM verschillen natuurlijk veel van elkaar. Maar neem nou een bakkerswinkel. Elke bakkerswinkel is toch anders? Als je honderd mensen honderdduizend euro geeft en zegt: ‘begin een bakkerswinkel’, dan heb ik allemaal verschillende bakkerswinkeltjes. Echt verschillend. Sommigen gaan vroeg open en anderen weer laat. De ene maakt croissants en de ander vooral goedkoop brood. Gewoon wat bij mensen past. Dat geeft de orga...
Bazen die opeens in pak gaan lopen vertonen inderdaad 'opeens' ander gedrag. Maar hoe weet de leidinggevende nu welke interpretatie daaraan wordt gegeven?
Ik hou op.
De auteur doet m.i. niet anders dan oproepen tot werken aan mensen, daar moet de leidinggevende kennelijk beter in worden. Hij versterkt de traditionele mechanische en hierarchische denkwijze van leidinggevenden als mensenmanagers. Dat zal managers ongetwijfeld aanspreken. Maar de vraag is hoe de leidinggevende weet dat zijn/haar eigen gedrag effectief is en niet juist des te meer zal leiden tot defensief gedrag?
Argyris heeft veel onderzoek gedaan naar dit soort adviesretoriek en bekritiseert haar vanwege de abstractie van de uitspraken. (Management advies, Chris Argyris, Thema, 2000) Een voorbeeld van omslag in dit denken lees ik in Doorbreek de cirkel, Verdon.
Het gaat hier om een interview. Dus het zijn niet mijn meningen en inzichten maar die van Floris Croon. Ik ben het overigens volledig eens met zijn kijk op organisatieverandering.
Met vriendelijke groet,
Carel Jan van den Wildenberg
In essentie ben ik het eens met Floris: de bereidheid van mensen om te veranderen is klein, zeker als er niet direct een persoonlijke noodzaak voor is. De populariteit van het waarom-denken van Simon Sinek, of het stam-denken van Seth Godin, toont aan hoezeer men zich verankert waant (of wenst te wanen) in de normen en waarden (DNA) van de organisatie. Maar het zorgt ook voor een verminderde dynamiek (cq. comfort-zone). Dat is 'onhandig' in een tijd waarin technologische verandering (everything-as-a-service, drones, deep-learing, cloud, robotisering, big data, collaborative consumption, mobiel, social, ..) markten juist grilliger, onvoorspelbaarder en diffuser maakt. Lean lijkt de komende jaren dan ook de norm. De organisatie die in staat is zijn mensen te betrekken bij (de mogelijke gevolgen van) die veranderingen, ze te duiden op het belang van een voortdurende conversatie met de markt, kritiek als leermoment beschouwt, niet zichzelf maar de markt centraal stelt, die vergroot de kans op overleving significant.