Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Karoline,
ik denk dat je zeer scherpe opmerkingen maakt mbt “of ‘t wel zo mot as’t goat”. Prima! Je “feminine touch” is duidelijk aanwezig en je observeert m.i. zéér goed.
Maar . . . er zit ook een wat “instrumentele” kant aan. Marketeers praten makkelijk over doelgroepen, oplossingen, product niveau’s etc. Maar het clinisch verslag van een medicus over mijn liefdesleven is tòch ECHT iets anders als mijn beleving. En precies dáár zit iets raars: nog nooit was het 1:1 praten met je klant / prospect zó goed mogelijk als 2000-nu met de techniek van 2000-nu. Stapels software en data maken dit mogelijk. Maar marketeers blijven praten, denken en handelen in termen van “doelgroepen”. Hoe kan dat nou? Is dat slim? Nee. Is dat effectief? Nee! Is het mooi? Nee! Het is vier keer niks. Bovendien: het werkt niet. En terecht!!!
Voorbeeld: mijn vriendin zegt haar rekening op bij ING-Bank. Twee maanden (hallo?) daarna wordt automatisch een bedrag van 29,20 afgeschreven voor een creditkaart, behorend bij een rekening die niet meer bestaat. Geen nood: ze kan een brief . . . Een WAT? Wie moet hier nou iets doen? De ING of de ex-klant die (A) nergens om gevraagd heeft (B) voor een rekening die niet meer bestaat?
Wat ik in toenemende mate zie gebeuren is dat marketeers denken en handelen op “Geaggregeerd niveau” en langzamerhand geen beeld meer hebben van wat hun proposities voorstellen c.q. overhoop halen bij “de doelgroep” (Lees meneer / mevrouw X te Y met drie uithuizige kinderen, een Retriever en een Volvo). En precies dáár gaat het mis.
Om met mijn 92 jarige moeder te spreken: “Bemint eer ge begint”. Dat geldt m.i. voor alles wat je verzint voor je werk- of opdrachtgever.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.change enhancement.nl
In je column ontbloot je de agilleshiel van beurzenland: de goedgelovige exposant die verblind wordt door de multiplexmagie van de standbouwer. Niks 'ontmoeting', maar 'zie ons eens een schitterende stand hebben!' of ook vaak 'marketing manager, zie mij als marketing medewerker eens een mooie stand hebben laten bouwen'. Overdonderd door het standgeweld van de buren maakte 'me too' zich jarenlang meester van exposanten .. tot het besef kwam dat het geld dus wel op kan.
Laten we met z'n allen vooral flink blijven schudden aan die boom zodat het in ons vakgebied inderdaad weer gaat om ontmoeten en verbinden. Ik heb alle hoop dat we een tijdperk betreden waarin exposanten zich bewust zijn van hun eigen magie en het inrichten van hun etalage weer in het juiste perspectief plaatsen.
Misschien zijn het wel nooit feestballonnen geweest, maar zat er al die tijd al vooral hete lucht in!
Karoline, het ga je goed!
Jean Paul Boon
ExpoProof | wij organiseren beurzen voor u
www.expoproof.com