De feestballonnen doorgeprikt

De feestballonnen doorgeprikt!

De AutoRAI vindt in april 2009 plaats in een afgeslankte vorm.  The European Road Transport Show (TERTS),  gepland voor het najaar van 2009, gaat definitief niet door. De vraag naar musicalkaartjes zal volgend jaar naar verwachting flink dalen als gevolg van een lagere vraag van bedrijven die relatie-uitjes schrappen….Enkele voorbeelden van de  invloed  van de economische crisis op de eventindustrie.

De kredietcrisis legt de achilleshiel van de eventindustrie bloot! Eventmarketing uitingen zijn de afgelopen jaren in een stroomversnelling gekomen: Verschillende edities van beurzen en bedrijfsevents werden gekenmerkt door superlatieven:  groter, sensationeler, creatiever, pakkender. De laatste jaren werd er flink uitgepakt en stegen de budgetten voor eventmark...


Jos Steynebrugh


Karoline,
ik denk dat je zeer scherpe opmerkingen maakt mbt “of ‘t wel zo mot as’t goat”. Prima! Je “feminine touch” is duidelijk aanwezig en je observeert m.i. zéér goed.

Maar . . . er zit ook een wat “instrumentele” kant aan. Marketeers praten makkelijk over doelgroepen, oplossingen, product niveau’s etc. Maar het clinisch verslag van een medicus over mijn liefdesleven is tòch ECHT iets anders als mijn beleving. En precies dáár zit iets raars: nog nooit was het 1:1 praten met je klant / prospect zó goed mogelijk als 2000-nu met de techniek van 2000-nu. Stapels software en data maken dit mogelijk. Maar marketeers blijven praten, denken en handelen in termen van “doelgroepen”. Hoe kan dat nou? Is dat slim? Nee. Is dat effectief? Nee! Is het mooi? Nee! Het is vier keer niks. Bovendien: het werkt niet. En terecht!!!

Voorbeeld: mijn vriendin zegt haar rekening op bij ING-Bank. Twee maanden (hallo?) daarna wordt automatisch een bedrag van 29,20 afgeschreven voor een creditkaart, behorend bij een rekening die niet meer bestaat. Geen nood: ze kan een brief . . . Een WAT? Wie moet hier nou iets doen? De ING of de ex-klant die (A) nergens om gevraagd heeft (B) voor een rekening die niet meer bestaat?

Wat ik in toenemende mate zie gebeuren is dat marketeers denken en handelen op “Geaggregeerd niveau” en langzamerhand geen beeld meer hebben van wat hun proposities voorstellen c.q. overhoop halen bij “de doelgroep” (Lees meneer / mevrouw X te Y met drie uithuizige kinderen, een Retriever en een Volvo). En precies dáár gaat het mis.

Om met mijn 92 jarige moeder te spreken: “Bemint eer ge begint”. Dat geldt m.i. voor alles wat je verzint voor je werk- of opdrachtgever.

Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
www.change enhancement.nl
Jean Paul Boon
Lid sinds 2019
Karoline, misschien moesten we onze voormalige lijfspreuk maar weer eens uit de kast halen, dacht ik tijdens het lezen van je column: beurzen zonder poespas.

In je column ontbloot je de agilleshiel van beurzenland: de goedgelovige exposant die verblind wordt door de multiplexmagie van de standbouwer. Niks 'ontmoeting', maar 'zie ons eens een schitterende stand hebben!' of ook vaak 'marketing manager, zie mij als marketing medewerker eens een mooie stand hebben laten bouwen'. Overdonderd door het standgeweld van de buren maakte 'me too' zich jarenlang meester van exposanten .. tot het besef kwam dat het geld dus wel op kan.

Laten we met z'n allen vooral flink blijven schudden aan die boom zodat het in ons vakgebied inderdaad weer gaat om ontmoeten en verbinden. Ik heb alle hoop dat we een tijdperk betreden waarin exposanten zich bewust zijn van hun eigen magie en het inrichten van hun etalage weer in het juiste perspectief plaatsen.

Misschien zijn het wel nooit feestballonnen geweest, maar zat er al die tijd al vooral hete lucht in!

Karoline, het ga je goed!

Jean Paul Boon
ExpoProof | wij organiseren beurzen voor u
www.expoproof.com