Feedback is altijd bingo! Geen organisatie waar ik adviseer, of het onderwerp komt op de agenda. Je kunt de klok er op gelijk zetten: “Wat we hier onvoldoende doen, is elkaar aanspreken op gedrag. Getraind hebben we het natuurlijk allemaal al wel eens, maar om nou te zeggen dat we het ook doen…. Het zit niet zo in onze cultuur, we vinden het lastig en we vermijden het liever.”
Wat opvalt, is dat iedereen beseft dat in goede feedback enorm verbeterpotentieel schuilt. Maar gelijktijdig die aarzeling, dat is wat mij fascineert.
Perceptie en praktijk
Deze week verscheen bij Harvard Business Review een artikel van Jack Zenger en Joseph Folkman. Niet de minste auteurs als het gaat over leiderschap en management. Zenger|Folkman ontwikkelde een assessment van de praktijk en de perceptie m.b.t. fe...
Er zijn wel een paar succesfactoren.
- het gaat om de waarneming, niet om het oordeel
- vanuit alle stakeholders, niet alleen vanuit de hierarchie
- ook eigen waarneming meenemen
- moet via efficient proces, veel feedgevers is groot beslag
- doelstelling ontwikkeling zorgt voor eerlijker feedback dan doelstelling beoordeling
En iets wat wij MVO noemen
http://priman.nl/producten/performance-management/
Wim