Wanneer gaat uw bedrijf failliet?

Columns

Afgelopen week kopte een landelijke krant: 'Explosieve stijging aantal faillissementen'. De verwachting voor de komende maanden werd er gelijk maar even bijgezet: er komen er dit jaar nog zo’n 11.000 aan. Is uw bedrijf daarbij?

In de eerste maand van dit jaar gingen er ruim duizend bedrijven failliet. Dat is bijna vijftig procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. De verwachtingen voor de komende maanden zijn ook somber. Financieel onderzoeksbureau Graydon is in haar onderzoek ook heel duidelijk over de gevolgen van die faillissementen: de schade aan de Nederlandse economie bedraagt daardoor rond 3 miljard euro. Dus nog maar eens die vraag: is uw bedrijf daarbij? Gaat uw bedrijf bijdragen aan die enorme economische schade? Of bent u nog op tijd en in staat uw koers te verleggen?

Verwac...

Sjors van Leeuwen
Pro-lid
Interessant artikel en ik onderschrijf het afsluitende advies. Eerder schreef ik over deze problematiek ook al een column op managementsite:

http://www.managementsite.nl/24997/financieel-management/ondernemers-veel-optimistisch.html
Mijn ervaring is dat ondernemers die falen vaak behept zijn met een enorm optimisme en/of een groot ego. Dat is prima mits gekoppeld aan een gezonde dosis nuchterheid en organisatievermogen. Het wordt gevaarlijk als de eerstgenoemde eigenschappen verbonden zijn aan gebrek aan nuchterheid, matig ontwikkeld bestuurlijk inzicht en weinig financieel besef. De crisis is een katalysator bij de teloorgang van kwalitatief minder goed geleide organisaties. Zelden de oorzaak.
Christiaan Baan
Wij hebben in de praktijk veel te maken met ondernemingen wiens toekomst zeer onzeker is. Over het algemeen onderscheiden zich 2 soorten ondernemers: de terriërs; degene die met nog meer energie en kracht zich vastbijten in de problematiek en de struisvogels; degene die "denken" door het probleem te negeren dat het er niet is cq vanzelf weg zal gaan. Beide soort ondernemers (zijn) vergeten om op basis van een kritische zelfreflectie na te denken over een nieuwe strategie en doelstellingen. Ondernemers die op tijd hun verantwoordelijkheid nemen en gaan ondernemen zullen gelouterd door de crisis komen. Het blijft een dankbare taak ze daarbij te begeleiden.

Meer over Besturen en organiseren