Ik heb veelvuldig overleg met het hoofd Customer Centre van de Telefoongids... Ik wil namelijk van de stapel Telefoongidsen en Gouden Gidsen in onze hal af! En dat lukt niet. Vorig jaar niet en ook dit jaar weer niet.
Nee-nee is ook echt nee
Want, ze staan er weer in ons portiek. Enorme bundels Telefoongidsen. Ze zijn zomaar neergedonderd door de bezorgers, die geen enkel respect hebben voor onze afmelding via internet, laat staan voor de nee-nee-stickers op de brievenbussen in ons portiek. En niemand van de bewoners die er eentje meeneemt. Een geduldige geel-witte berg die in alle eenzaamheid wacht op de schoonmaker.
Overbodig
Wat een schaamteloze verspilling van geld, papier en energie. Het internet is toch veel handiger, die ouderwets Telefoongids is overbodig. Dat dikke pak papier is niet meer van deze tijd. Een verspilling van advertentiegeld van al die kleine ondernemers die er weer intrapten. Wat is er mis met het corporate social responsibility gevoel van het Telefoongidsmanagement?
Die domme dikke gids geeft alleen maar irritatie, vooral als je 'm al drie jaar geleden hebt opgezegd. Bied consumenten de keuze om te ‘opt-innen’! Dat moet tegenwoordig voor elke onschuldige webmailing. Waarom niet voor zo’n maatschappelijke onverantwoorde stapel papier? En klagen via hun site? Het kan, maar ze reageren niet... bah! Het interesseert ze totaal niet.
Opt out, opt in of bezorgverbod
Wij hebben de gids al drie jaar geleden opgezegd! Dat heeft de vorige manager Customer Centre me zelfs nog bevestigd per mail. Toch blijft die verdomde gids, vaak twee keer achter elkaar, komen. De manager mailde me nog: ‘Vanaf volgend jaar ontvangt u de gids niet meer....’. Mooi wel dus, en ik ben bang dat we er nog niet klaar mee zijn.
De chef distributie belde naar aanleiding van mijn klaagtweet over de bezorging met een korte mededeling: 'We kunnen niet beginnen aan het overslaan van individuele huizen bij de bezorging in Amsterdam. Dat is echt onbegonnen werk. U zou de distributieilijsten eens moeten zien...'. Ik werd voor eerst in lange tijd weer eens goed nijdig aan de telefoon.
Het is de hoogste tijd voor een bezorgverbod. Het zou een geweldige daad van duurzaamheid zijn.
San Francisco kwam dit jaar al met een bezorgverbod voor de Yellow Pages.
Wat ons rest tot dan? Massaal opzeggen, massaal klagen, massaal die gids in de brievenbus proppen, massaal twitteren, massaal aanmelden op de 'stop de telefoongids' pagina op Facebook en nooit, en ook echt nooit meer iets kopen bij de adverteerders in die gids.
Walther Ploos van Amstel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO