Ondernemers hebben grotere zorgen over het ondernemingsklimaat in de Amsterdamse binnenstad dan vorig jaar. Ondernemers gaven bereikbaarheid vorig jaar al een slecht rapportcijfer met een 4,9. Dit jaar is het cijfer nog lager: een 4,4. Dit komt uit de jaarlijkse Amsterdam City Index van ondernemersvereniging Amsterdam City. "We zien dat leveranciers, en ook mensen uit de bouw steeds meer de binnenstad mijden" zegt Jan Stoeltie van Amsterdam City tegen AT5.
De Gemeente Amsterdam geeft steeds meer ruimte aan voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en groen, waardoor de auto minder plek krijgt. Dit zorgt voor grote uitdagingen voor ondernemers, aangezien alternatieven vaak niet voldoende zijn uitgewerkt. Leveranciers en klanten ondervinden toenemende hinder bij het bereiken van de binnenstad. De invoering van de zero-emissiezone per 1 januari 2025 vraagt daarnaast forse investeringen van ondernemers en transporteurs.
Het autoverkeer in Amsterdam verloopt moeizamer dan ooit. Volgens de TomTom Traffic Index is Amsterdam de stad met de meeste verkeersopstoppingen in Nederland. Automobilisten verloren gemiddeld 58 uur per jaar aan vertragingen, mede door de snelheidsverlaging naar 30 km/u. In 2025 wordt de situatie nog problematischer door een recordaantal wegwerkzaamheden, waardoor ondernemers vrezen voor hun voortbestaan.
Meerdere ondernemers overwegen hun activiteiten te verplaatsen vanwege de verslechterde bereikbaarheid, dure parkeerplekken en de vele omleidingen. Veelbelovende oplossingen, zoals vervoer over water en gezamenlijke logistieke initiatieven, worden bemoeilijkt door complexe regelgeving. De jaarlijkse afname van parkeerplaatsen en sluiting van P+R-locaties zoals Zeeburg bemoeilijken de overstap op randparkeren.
Voor leveranciers en werklieden wordt de binnenstad steeds minder aantrekkelijk door hoge investeringskosten in emissievrije voertuigen. Sommige ondernemers verwachten dat grote leveranciers zich aanpassen, terwijl kleinere bedrijven moeite hebben met de kosten. Toch ontstaan er initiatieven zoals gezamenlijke bevoorrading vanuit de BIZ’en van Damrak-Beursplein, Dam en Rokin om verkeersdruk te verminderen en kosten op lange termijn te verlagen.
Ook het openbaar vervoer laat verschuivingen zien. Het aantal busritten nam af, terwijl het metro- en tramgebruik steeg. Het veerpondgebruik bereikte een record met 28 miljoen ritten in 2024. Toch dreigen kabinetsbezuinigingen op het OV te leiden tot hogere prijzen, wat de bereikbaarheid verder kan verslechteren. Ondernemers pleiten voor een 24/7 OV-dienstregeling om personeel en bezoekers beter te bedienen, maar dat blijft vooralsnog uit.
Amsterdam staat voor grote mobiliteitsuitdagingen. Hoewel velen de autoluwe binnenstad steunen, leiden gebrekkige alternatieven en strenge regelgeving tot groeiende ontoegankelijkheid. Zonder slimme, doordachte oplossingen dreigt de stad minder aantrekkelijk te worden voor ondernemers, bewoners en bezoekers.
Bron: Vereniging Amsterdam City
Lees ook: Wat heeft het Amsterdamse college in drie jaar bereikt bij mobiliteit?
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>