Nu de arbeidsmarkt stil lijkt te staan wanen werkgevers zich in de zevende hemel. Selectie procedures zijn zwaarder dan ooit, immers er is keuze genoeg. Bonussen en extraatjes raken op de achtergrond. Er wordt bezuinigd op opleidingen en trainingen en medewerkers moeten één soms wel twee stappen harder lopen dan voorheen. Het is momenteel wat we noemen een werkgeversmarkt. In principe natuurlijk volkomen begrijpelijk dat er wordt verwacht dat medewerkers even een stapje harder werken en dat bepaalde, voorheen zelfverworvene, secundaire arbeidsvoorwaarden wat somberder van aard worden. Immers ook werkgevers moeten alles op alles zetten om te zorgen dat hun organisatie levensvatbaar kan blijven. En uiteindelijk is dat weer goed voor ons allemaal. Dus tot zover begrijpelijk. Maar wat staat er tegenover? In een vorige week verschenen artikel stond dat volgens de Regus Business Tracker, bijna de helft van de werknemers overweegt om een andere baan te zoeken. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 15.000 zakenmensen uit 75 verschillende landen.
Volgens de piramide van Maslow komt op de 4e trede de behoefte aan waardering en erkenning te staan en op de top van de piramide staat zelfontplooiing. Nou horen we voldoende over de zelfontplooiing van medewerkers d.m.v. van trainingen, opleidingen en allerlei mogelijkheden die worden aangeboden om maar te zorgen dat medewerkers zichzelf optimaal kunnen ontplooien en zichzelf kunnen ontwikkelen. Maar hoe zit het met de stap daarvoor, de waardering voor werknemers en de erkenning voor hun werkzaamheden? Uit recent onderzoek blijkt dat 25% van de werknemers zich niet of amper gewaardeerd voelt, 39% van de werknemers voelt zich niet of nauwelijks betrokken bij zijn of haar werkgever, 48% van de werknemers staat open voor een nieuwe baan en maar liefst 59% van de hoger opgeleide werknemers heeft zich voorgenomen om actief uit te kijken naar een nieuwe baan. Dat worden flinke rekeningen die het bedrijfsleven voorgeschoteld krijgt als de crisis definitief voorbij is. Terwijl bekend is dat tevreden en gemotiveerde medewerkers meer betrokken zijn, bijdragen aan een betere werksfeer, loyaler zijn aan het bedrijf, minder vaak de ziektewet in hoeven en ga zo maar door. Reken uit je winst!
Een deel van het probleem bij het gebrek aan waardering is de manier waarop managers en werkgevers hun medewerkers inschatten. Zij denken namelijk dat medewerkers voornamelijk uit zijn op salaris, zekerheid en promotie. Terwijl werknemers aangeven dat ze toch echt liever gaan voor zinvol werk, waardering en betrokkenheid bij hun werk. Een verkeerde match tussen wat men denkt en wat men wil en dat kost geld, heel veel geld. Per jaar wordt het bedrijfsleven beboet met een rekening van maar liefst € 5 miljard euro als gevolg van gebrek aan werknemersbetrokkenheid. Daarnaast kost het ziekteverzuim de werkgevers nog eens ruim € 10 miljard. De overeenkomst tussen deze twee is dat de grootste oorzaak ‘met stip’ in beide gevallen(!) gebrek aan aandacht, erkenning en waardering is. Hans Poortvliet, één van de weinige Certified Recognition Professionals in Europa en tevens initiatiefnemer van de jaarlijkse Nationale Complimentendag op 1 maart, organiseert op 19 oktober het eerste waarderingsmanagement congres in Nederland; “Waardering 2010”. Op dit bijzondere congres krijgen directeuren, managers en HR professionals antwoord op vragen als; wat zijn de werkelijke reden waarom werknemers hun teams & organisaties verlaten? Wat kan ik daar als leidinggevende aan doen? Hoe kan ik mijn team blijvend motiveren in tijden van kostenbesparingen en onzekerheid? Hoe kan ik het ziekteverzuim verlagen? en tegelijkertijd de productiviteit en resultaten aanzienlijk verhogen? Zonder extra kosten! Hoe motiveer ik de verschillende generaties? Werken bonussen nu wel of niet? Wat is waarderend coachen en hoe doe ik dat?
Gezien de huidige, maar ook de toekomstige, relevantie van het thema waardering is het zeker de moeite waard om hier meer over te weten te komen. Daarom heb ik Hans Poortvliet gevraagd om hem te mogen interviewen over zijn beweegredenen om het congres ‘Waardering 2010’ te organiseren en over het thema waardering. Volgende week dus meer hierover. Tip van de sluier; volgens Poortvliet bestaat loyaliteit bij medewerkers nog wel degelijk, ongeacht wat werkgevers denken. Punt is alleen dat het niet te koop is! Hoe zit het eigenlijk binnen uw organisatie met waardering voor medewerkers of van uw werkgever?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO