We leven in turbulente tijden die vragen om ons Leiderschap en Aanpassingsvermogen onder de loep te leggen. De twee belangrijkste competenties voor deze periode. In een drieluik deel ik mijn bevindingen en tips, zodat je ideeën opdoet hoe mensen te motiveren en activeren. In het laatste deel vertel ik je over de kunst van Resetten.
Leidinggeven in de 1,5 meter organisatie
Merk jij dat door de 1,5 meter maatregel het sociale contact met medewerkers, collega’s, klanten en leveranciers drastisch is verminderd? Beschikbaarheid van sommige materialen en mensen is een uitdaging. Je hebt (te) weinig grip op de zaak en dat doet iets met je. Intern is informeel en spontaan overleg nauwelijks mogelijk. Van de week kwam je op een briljant idee om de sterk terugvallende orderintake om te buigen en wilde dit face to face aftikken met relevante gesprekpartners, echter zij werkten thuis. Een tegenvaller. Je hebt continu het gevoel dat je achter de feiten aanloopt.
Turbulente tijden; regeren is vooruitzien
Anderzijds betekent dit dat er juist tijdens turbulente tijden veel leermomenten en daarmee nieuwe kansen zijn. Door opnieuw naar jezelf en de organisatie te kijken, kom je tot de ontdekking dat er meerdere manieren zijn om omzet te genereren. En dat sommige individuen met activiteiten bezig zijn, die nauwelijks waarde opleveren. Dit is het moment om te achterhalen of mensen nog wel op die posities zitten waar zij het beste tot hun recht komen. Een goed beeld van de kwaliteiten van jezelf alsook van jouw mensen resulteert in aantrekkelijk en stimulerend werkgeverschap. Jij en jouw medewerkers zijn druk bezig je aan te passen aan de nieuwe situatie.
De vrijheid van ondernemen en aansturen, zijn beperkt. Om meer rust en zekerheid te creëren, helpt het te onderzoeken wat iemand kan en wat deze wil en hoe dat binnen de huidige of nieuwe bedrijfsvoering past.
Een verandering van tijdperk
Uit een recentelijk FME-onderzoek (zie illustraties) over de impact van het Covid 19 virus in de technologische industrie blijkt reorganisatie een serieuze maatregel om liquiditeitsproblemen aan te pakken. Het gaat dan met name om de middelgrote en kleine industrie. Zelf verrichtte ik een klein onderzoek in mijn eigen netwerk en klantenkring en concludeer dat het merendeel van MKI als MKB voor grote uitdagingen en daarmee ook voor grote kansen staat.
Leiderschap bij reorganisatie
Wat de organisatie nodig heeft, zeker als je gaat reorganiseren, is duurzaam investeren in alle leidinggevenden en haar medewerkers. Zodat je de juiste persoon met de juiste kwaliteiten op de juiste plek krijgt en houdt.
Begrijpelijk dat je je laat regeren door de financiën. Echter, ontwikkeling van de medewerkers en van jezelf, blijft essentieel, omdat je die high talent die je met moeite binnen haalde, wil blijven stimuleren.
Je wil voorkomen dat er een te grote kloof ontstaat tussen de benodigde competenties en de huidige skills. Verder besef je dat Continu Leren en Groeien (CLEG) positief bijdraagt aan ontwikkeling, groei en werkplezier.
Inzicht in jezelf en je jouw leiderschapskwaliteiten
Inzicht in jouw eigen leiderschapsstijl(en) plus bijbehorende competenties en welke impact zij hebben op de organisatie, maakt het aansturen en motiveren van mensen makkelijker. Want hoe goed ken jij jezelf? En hoe zit het met jouw flexibiliteit in deze turbulente tijden?
Daarnaast is het handig zicht te krijgen op het aanpassingsvermogen van jouw medewerkers. Wanneer je merkt dat mensen moeite hebben met veranderingen, is het ook jouw taak hen hierin te begeleiden en ze mee te nemen naar een nieuw tijdperk. Om deze competentie en andere talenten van het personeel te meten en centraal te stellen. Als hun, maar ook jouw eigen, ontwikkeling stopt, stagneert de organisatiegroei eveneens.
De ondernemer had daar onlangs een item over aan de ondernemerstafel. Je kunt het via de link bekijken.
C-level – zorg goed voor jezelf en communiceer
Naast de zorg voor jouw mensen, de zorg voor het verder professionaliseren of mogelijk het voortbestaan van jouw bedrijf, heb je andere taken. Als CEO, CCO, CFO of CIO en ondernemer heb je een verantwoordelijke positie. Je bepaalt het beleid, de strategie en geeft richting aan de organisatie en haar doelen. Bij twijfels en vragen over wat de juiste strategische zetten zijn, raadpleeg je om die reden niet snel een ander binnen de organisatie. Van verschillende ondernemers hoor ik dat ze zich op zulke momenten eenzaam voelen. Gelukkig sta je niet alleen. Hieronder deel ik drie praktische tips.
- Het helpt om met iemand hierover van gedachten te wisselen. Dat kan een andere CEO zijn. Of iemand binnen het bedrijf die je vertrouwt. Een ander betrekken bij jouw vragen en problematiek is een teken van kracht. Je bent eerlijk en geeft toe dat je niet alle wijsheid in pacht hebt. Wie heeft dat wel?
- Een alternatief voor een interne gesprekspartner is een ervaren en professionele coach om mee te sparren. Iemand die onbevangen en onbevooroordeeld naar de organisatie kijkt. Niet gehinderd door kennis of belangen. Iemand die op een reguliere basis als klankbord fungeert.
- Een optie is een accountability partner met wie je structureel afspreekt en gebeurtenissen deelt waar je tegenaan loopt. Je viert samen successen en je ondersteunt elkaar bij het slikken van de kikker. Zo loods je elkaar door deze bijzondere tijden heen en blijf je scherp.
Tot slot
Wanneer je de behoefte voelt jouw ervaring te delen met derden, voel je vrij dit te doen in de comments. Jouw verhaal is mogelijk een oplossing voor een collega die met dezelfde uitdagingen zit. Want: kennis delen, is wijsheid vermenigvuldigen.
Mirella Eickhof - Way2Talent geeft richting en zet mensen in beweging. Als Talentversnellers ligt hun expertise in Assessments, Loopbaaninterventies, Management Development, Mobiliteitstrajecten, Talentmanagement en Tandem Coaching.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ik zie mooie voorbeelden van het delen van ervaringen m.b. t het “ thuiswerken”. .Ze komen voor bij in de schijnbare onuitputtelijke mailstromen, lief en leed wordt ook gedeeld.
Hoort misschien niet thuis in de werkmail? Of is dit ook nieuw verschijnsel waar we met elkaar aan moeten wennen?
Leiderschap op afstand is ook ervaren, ondergaan en ruimte geven.
Ik lees de lief en leed mailtjes met een glimlach, een persoonlijke onderbreking, op afstand maar toch dichtbij...
Staar je vooral niet blind op de geboden en verboden, maar denk in kansen.
Ik sta versteld van de snelle adaptatie van "nieuwe" communicatie methoden en het herschikken van hoofd- en bijzaken.
Enthousiasmeer je medewerkers, ondersteun en faciliteer ze maximaal in het snelle veranderingsproces.
Vertrouwen in je medewerkers is cruciaal, laat ze dat merken en vier de resultaten
Medewerkers moeten een natuurlijke inventiviteit hebben. De praktijk is helaas weerbarstiger.
Ik ben nieuwsgierig naar het vervolg.