Ruim 700 basisscholen in Nederland gaan tussen 4 en 15 november aan de slag met de Hivos scholenactie ‘Made by Kids?! Hoe (niet) cool is dat?’ Kinderen leren hoe internationale productieketens in elkaar zitten en dat er een mogelijkheid bestaat
dat hun coole spullen (deels) zijn gemaakt door kinderen in Afrika, Azië of Latijns Amerika. Maar ze leren vooral dat ze daar zélf iets aan kunnen doen. Want als jonge consument hebben kinderen een krachtige stem. Die kunnen ze gebruiken om híer bij
te dragen aan verandering dáár.
Brief aan bedrijven
De scholenactie die Nederlandse ontwikkelingsorganisatie Hivos dit jaar voor het eerst organiseert, laat 5e t/m 8e groepers kennis maken met thema kinderarbeid. Leerlingen bespreken in welke producten kinderarbeid zou kunnen voorkomen en selecteren vervolgens één of meerdere producten. Aan het bedrijf achter het gekozen product schrijven zij een brief met de centrale vraag: "Wat doen jullie om kinderarbeid in jullie producten te voorkomen?". Door deze vraag te stellen, wijzen de leerlingen het bedrijf op de verantwoordelijkheid voor kinderarbeidvrije productieketens én de verantwoordelijkheid om hierover open te communiceren. “De brief is bedoeld als aanmoediging; het is immers heel goed mogelijk dat het bedrijf achter het gekozen product al veel doet om kinderarbeid te voorkomen en dat ook kan laten zien”
aldus Sofie Ovaa, global campaign coördinator bij Hivos. “Hivos hoopt dat bedrijven hun medewerking verlenen en de mogelijkheid aangrijpen om jonge consumenten in eenvoudig Nederlands uit te leggen welke maatregelen zij treffen om kinderarbeid in hun productieketens tegen te gaan.”
And the winner is…
Naast het schrijven van brieven, worden de leerlingen creatief uitgedaagd. Deelnemende klassen ontwerpen actieposters met een duidelijke boodschap: kinderarbeid is niet cool, alle kinderen naar school is wél cool. Zowel de brieven, de antwoordbrieven
van bedrijven, als de actieposters worden geüpload naar de website madebykids.nl en zo voor iedereen toegankelijk. Een deskundige jury met daarin onder andere zangeres Eva Simons beoordeelt de ingezonden posters op creativiteit, originaliteit en kracht van de boodschap. Op 20 november 2013, de Internationale dag van de Rechten van het Kind, worden de vier beste inzendingen bekendgemaakt. Deze posters zullen begin december door het hele land te zien zijn!
Bovendien mogen de winnende scholen met de gehele bovenbouw gratis naar het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. De school met de állerbeste van deze vier posters, wint de Stop Kinderarbeid Award 2013.
Kinderarbeid is geen noodzakelijk kwaad
“Nederlandse kinderen - en ook volwassenen - beschouwen kinderarbeid vaak als een noodzakelijk kwaad; kinderen móeten wel werken want hun ouders zijn te arm om het gezin te onderhouden” aldus Sofie Ovaa. “Maar het tegengestelde is waar: kinderarbeid houdt armoede juist in stand. Omdat kinderen gemakkelijk uit te buiten, goedkope arbeidskrachten zijn, worden zij eerder ingehuurd dan volwassenen.
Daarmee leidt kinderarbeid tot lagere lonen en een hogere werkloosheid onder volwassenen. Kinderen die niet werken en niet naar school gaan, komen later ook terecht in laagbetaalde banen en hun kinderen vervolgens ook. Zo blijft de vicieuze cirkel van
armoede bestaan. Westerse consumenten en bedrijven spelen een belangrijke rol bij het doorbreken van die cirkel; die boodschap kun je kinderen niet vroeg genoeg bijbrengen”.
Deelnemende scholen
Hivos heeft alle basisscholen in Nederland benaderd om mee te doen.
De deelnemende scholen zijn te vinden op www.madebykids.nl/scholen.
Aanmelden kan tot uiterlijk 7 november via www.madebykids.nl/aanmelden
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO