Al enige tijd zijn mijn vrouw Lucia en ondergetekende druk bezig ons Franse project onder de aandacht te brengen van duurzaam en ondernemend Nederland. Lucia vervult hierbij de rol van richtingaangever, rustgever en beoordeelt mijn chaotische plannen met haar vrouwelijke intuïtie op haalbaarheid. Enkele maanden na de start van onze campagne zijn de eerste resultaten zichtbaar en op z’n zachtst gezegd verbazend. Opvallend is de overgrote belangstelling en deelname van de vrouwelijke ondernemer. Als man en vogelliefhebber ben ik zeer blij met dit voorlopige resultaat, immers een boerenwijsheid leert ons, met hennetje vang je haantjes (gelijk zal ik mij excuseren voor dit taalgebruik en zal ik terugkomen op dit 'natuurlijke' verschijnsel ).
Jeanne d’ Arc
Antropologe Teresa Fogelberg stelt dat het niet goed komt met de aandacht voor duurzaamheid zolang er niet genoeg vrouwen in de top 100
voorkomen. Een stelling die ik geheel ondersteun. Maar wie zijn dan die Jeanne d’ Arcs van onze maatschappij? Wie gaat er voorop in de strijd,
met een leger mannen achter zich? Ik zal enkele noemen die in mijn ogen deze functie bekleden. Ik kom haar overal tegen en ze is het voorbeeld
voor gratie en schoonheid, ze kleed zich graag in duurzame kleine zwarte jurkjes en geniet van de aandacht en ik geloof in haar oprechtheid. Het is natuurlijk Victoria Koblenko, met ruim 20.000 volgers op twitter een echt lokvogeltje! (natuurlijk verschijnsel, zij vraagt niets, zij wordt gevolgd).
Green today
Even een inleiding. Tijdens mijn bezoek op de eerste 'green today' beurs van dit jaar verheugde ik mij op het groendebat van enkele top 100
mannelijke duurzame ondernemers. Een enorme teleurstelling viel mij ten deel. Duurzaamheid zit niet in hun aderen maar wel in de
winstverwachtingen en imagoverbetering. Met de frustratie over deze zakelijke benadering loop ik zeker een uur rond. Als ik later mijn gevoelens prijs geef aan Joos Ockels, ( de vrouw van nr 2. op de lijst van 100 ) vertelt zij mij op een zeer rustige, bijna moederlijke manier dat elke bijdrage aan een duurzame wereld er één is. Deze rustige en doeltreffende woorden stellen mij gerust. (een natuurlijk verschijnsel, dat moederlijke).
Huishoudbeurs
Lucia zal er niet snel komen, de huishoudbeurs, maar voor veel vrouwen een absoluut hoogtepunt van het jaar. Iemand die dit goed heeft
begrepen is een echte Jeanne, ze vecht al lang voor duurzaam Nederland en heeft hierin veel succes, ze is de directeur van Urgenda, Nederlands
groene icoon. Haar naam is mr. drs. Marjan Minnesma. Tijdens de laatst gehouden huishoudbeurs is gebleken dat de stand van Urgenda de op
één na drukst bezochte stand bleek te zijn! Stelt u zich eens voor wat er die avond aan menig huistafel is besproken. Ruim 200.000 vrouwen
bespreken die avond in bijzijn van man en kinderen hun belevenissen tijdens de huishoudbeurs. Diezelfde vrouw zal de volgende dag haar inkopen doen met een andere visie. Gecreëerd door een stille kracht maar goed voor 200.000 volgers.
Dat we aan de vooravond staan van een transformatie van onze planeet is voor iedereen wel duidelijk. Technische symbolen, vaak bedacht door
mannen maken ons duidelijk welke kant we op moeten. Maar wie gaat er onderwijzen en een sociaal draagvlak creëren voor onze volgende
generaties? Voor een overgroot gedeelte zal de vrouwelijk intuïtie en haar 'natuurlijke stille kracht' onontbeerlijk zijn voor onze volgende
generaties.
Chapeau
Respect voor deze Jeanne’s, ik maak een diepe buiging voor jullie natuurlijke stille kracht en weet dat het goed zal komen.
Pierre L’escargot
Voor meer informatie over ons project verwijzen wij u naar onze website: www.lddqs.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO