De mix tussen exploitatie en zorg voor de omgeving en daarin balanceren en steeds een goed evenwicht vinden; dat is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De omgeving staat voor de mens, de aarde en de financiële middelen (people, planet en profit). Als er een balans is tussen de zorg en exploitatie van die drie, dan leidt dit vanzelf tot voorspoed (prosperity).
Balans tussen zorg en exploitatie
Maar hoe doe je dat, die balans vinden tussen zorg en exploitatie van een - o zo - complexe omgeving? In de loop der jaren zijn diverse instrumenten ontwikkeld om MVO te meten en dus te weten aan welke knoppen je moet draaien voor succes. Instrumenten die een poging doen om via spread sheets, spinnenwebben en andere hulpmiddelen de werkelijkheid te vangen in een beeld. Daarmee wordt uiteraard de werkelijkheid geweld aan gedaan, want deze wordt – om het te begrijpen – opgeknipt in stukjes.
De samenhang tussen belangrijke zaken raakt zoek; slechts een deel van een prachtig verweven systeem wordt uitgebeeld.
We gaan bij wijze van lukraak streepjes scoren op people, planet en profit. En als we op alle drie minimaal een zes scoren dan doen we aan MVO. Toch?
MVO is vanuit het hart ondernemen en met dilemma’s dealen
Is er dan geen instrument dat echt klopt? Een instrument dat ten diepste de werkelijkheid kent ook al kunnen we er met ons hoofd niet meer bij?
Jazeker, het hart; als je vanuit je hart gaat ondernemen, dan houd jij je werkelijk bezig met ‘core business’.
Is dit soft? Leven en weken vanuit je hart is geen sinecure; het leidt soms tot harde beslissingen, want je krijgt onherroepelijk met dilemma’s te maken: “Als ik iets goed doe voor het milieu, wat is dan het effect op mijn mensen en mijn financiën.” En dat is waar MVO over gaat: over dilemma’s.
De balans vinden
Er zijn voorbeelden van organisaties die een balans vinden tussen zorg en exploitatie van hun zeer complexe omgeving. In mijn werk als coach gebruik ik de biologische boerderij als praktijkruimte om te ervaren op welke manier die balans gevonden kan worden.
De omgeving van een biologische boerderij is zeer complex (bodem, water, licht, lucht, weer, planten, dieren, etc.) en de manager van deze organisatie zal als geen andere moeten meebewegen met de natuur. Deze manager heeft immers geen ‘snelle’ oplossingen voor problemen. Er wordt immers geen gebruik gemaakt van kunstmest (stress en bonussen) en gewasbeschermingsmiddelen (reorganisaties).
Van egocentrisch naar ecologisch leiderschap
Omschakelen van ego- (jezelf centraal) naar eco (omgeving centraal) georiënteerd leiderschap gaat gepaard met de nodige verandering; er wordt om vakmanschap gevraagd. Dat zie ik duidelijk bij de eco boeren/boerinnen waarmee ik intensief samenwerk. Uiteraard wordt er ieder jaar een strak teeltplan (lees: plan van aanpak, business plan) gemaakt. Zodra de zaden (globale ideeën) en planten (verder uitgewerkte ideeën) de grond ingaan (in de markt worden gezet), zijn de eco-tuinders als geen ander in staat om mee te bewegen met de natuur. En af te wijken van het oorspronkelijk plan, als de werkelijke situatie daar om vraagt. Van structuur, naar natuur, van hoofd- naar hart. Vertrouwen op wat je hart je ingeeft en luisteren naar je hoofd.
Omschakelen kost tijd
Voordat een gangbare bodem functioneert als ecologische bodem, gaat er gauw 3 tot 5 jaar overheen. Omschakelen kost dus tijd en leidt in eerste instantie tot: shit. Want waar veranderingen op til zijn en mensen in beweging komen, komen er eerst frustraties uit. Zoals bij de koeien, die, als ze in beweging komen, direct gaan schijten. Hun stront wordt opgevangen in de mestkelder of op het weiland. Dan is de shit dus basis voor nieuwe groei.
Realiseer jij je, dat bij veranderingen in organisaties er ook ruimte moet zijn voor het uiten van frustraties en (oude) pijn. Dat geldt dus ook als je aan de slag gaat met MVO en je wilt ondernemen vanuit je core business (vanuit je kern, het hart). Geef ruimte aan de shit, want alleen van daaruit kun je echt natuurlijk groeien.
Op 9 maart 2012 kun je tijdens de workshop “De manager als tuinman” kennismaken met de kracht van natuurlijk leiderschap op eco boerderij Landjuweel De Hoeven in Dalfsen. Voor meer informatie: Oscar Jansen (06 17 41 49 47) , info@acore-advies.nl
De foto is gemaakt door: Hugo Boschman
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro