Gisteren was het zo ver… De Newsweek Green Rankings 2012 waren binnen. Als een kind zo blij klik ik verder om te zien wie er dit jaar op één staat. Zoals bijna elke duurzaamheidsparameter, pretendeert Newsweek dé ranking te geven van bedrijven die aan ‘groen’ doen. Naar eigen zeggen kijken ze door de “greenwashing” heen en vergelijken ze de ecologische footprint, het beleid en natuurlijk de rapportages van de 500 grootste bedrijven van de wereld. Ik klik verder en mijn enthousiasme wordt in een milliseconde omgetoverd tot teleurstelling… Santander? Op 1? Écht???
Verder kijkend trek ik bleek weg… de top 10 is een verzameling van banken, IT en telecommunicatie, pas bij nummer 10 wordt mijn humeur wat verzacht met de aanwezigheid van Marks & Spencer – hun Plan A programma is immers vrij serieus aangezet.
KPN is als enige Nederlandse onderneming aanwezig binnen de top 10, en toch vraag ik me dan af hoe dat kan. Waar is Unilever bijvoorbeeld? Die zien we pas terug op plaats 202. Onterecht, want juist met hun Sustainable Living Plan kijken zij naar hun daadwerkelijke footprint – niet alleen van wat er binnen het domein van Unilever gebeurt, maar ook juist daarbuiten. Hoeveel CO2 wordt er uitgestoten in de toelevering van goederen, en nog nijpender (in het geval van Unilever), hoe duurzaam gaan de consumenten met de producten om. Duurzaamheid van A tot Z dus, een volledige levenscyclusanalyse.
Te vaak benaderen bedrijven duurzaamheid vanuit hun eigen perspectief. En begrijpelijk, want bedrijven die beginnen met duurzaamheid moeten immers eerst kijken hoe ze hun duurzaamheidsperformance intern kunnen verbeteren alvorens naar buiten te kijken. Maar na de interne optimalisatie liggen de grootste kansen juist buiten het eigen perspectief: bij leveranciers, of juist afnemers. Het gaat dan om ketensamenwerking en de duurzaamheid over de hele keten heen.
En als ik met die bril dan weer kijk naar de top 10 van Newsweek dan is de teleurstelling nog groter. Waar wordt het geld van die vier banken in de top tien belegd? En met eerlijke elektronica nog in de kinderschoenen vind ik het ook moeilijk om te geloven dat IT en telefoniebedrijven zo hoog kunnen scoren…
Mijn mening over de top 10 is duidelijk, maar nog belangrijker is de oproep voor een duurzaamheidsindex die deze gedachte omarmt. Want laten we wel wezen, een inhoudsloze ranking houdt greenwashing weer in stand, en willen we daar niet juist vanaf? Met alle duurzame transities vergeten we misschien een van de belangrijkste… het omgooien van de meetsystemen!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro