Dinsdagavond in “het theater”. 55 vrouwen en één man, collega’s in de kinderopvang, zitten aan koffie met cake en volgen een bijscholing. Frida, pedagoog, legt uit dat een voorschoolse voorziening géén schoolse voorziening is. Dit wordt wel eens verkeerd geïnterpreteerd. Geen schooltje spelen in een voorschoolse voorziening. Men knikt, fluistert, schudt met het hoofd. Frida: Bent u zich voldoende bewust dat u een bijdrage levert aan de samenleving van de toekomst? Uw pedagogische kwaliteit geeft invulling aan de samenleving over 10, 20 jaar. Misschien hebt u een toekomstige Nobelprijswinnaarin uw groep, of een wereldfraudeur. Een paar meiden krijgen de slappe lach. “Ja meiden ,ik weet het dat is even schrikken maar wel waar!” Binnen vijf minuten heeft ze een aandachtig publiek, waar menig professor in de collegezaal jaloers op zou zijn.
Als pedagogisch medewerker in een kinderopvang of peuterspeelzaal is het je taak de in aanleg aanwezige talenten van kinderen mee te ontwikkelen, dat is de bestaansgrond van jullie voorschoolse voorziening. Neem jullie kinderen mee op wereldreis. Stap met hen de wereld in en haal die wereld binnen. Laat ze de waarde van dingen ontdekken, denk duurzaam, handel duurzaam. Geen grote woorden maar gewoon in jullie eigen omgeving. Wat ga je doen? Als je zegt “nee dat mag niet!”, leg dan wel uit wat wel mag. Pak ze bij de hand, doe het voor: zo heb je zelf ook geleerd. Deze eerste jaren zijn de basis voor de rest van hun leven. Frida is niet uitgepraat maar stopt wel. Het is stil in het Theater. Niet lang, de tongen komen los en de discussie begint. Er is gezaaid…………. geduld, de oogst zien we terug in de samenleving van de toekomst.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Het is dus dringend tijd dat er in deze sector iets veranderen gaat.
Intussen richt ik mij op volwassenen en heb ik eindelijk een publiek gevonden dat zit te snakken naar mijn ideeën. nee, geen werk in de reguliere kinderopvang voor mij en mijn kinderen zal ik er nooit plaatsen!
Niet alleen aan een duurzame omgeving maar ook in de pedagogische aanpak: een duurzame samenleving en wat draag je als mens daar aan bij. Uitgaande van de stelling dat er zeker een generatie over heen gaat voordat we als samenleving redelijke stappen vooruit maken is de ko de aangewezen plek om stevig op in te zetten.
Ik ben daar een voorstander van.