Een wereld waar in een supersnel tempo alles blijft veranderen, vraagt om mensen die beseffen dat ze aan de bak moeten om interessant te blijven voor werkgevers, opdrachtgevers en klanten. Een ‘leven lang leren’ is een concept dat al jaren bestaat. De komende decennia wordt het echt urgent om daar op individueel niveau systematisch aandacht aan te schenken. Jij wilt toch ook blijven meedoen op de arbeidsmarkt?
Het is belangrijk om zicht te krijgen op welke vaardigheden en kennis in de nabije toekomst nodig is, voordat jouw concurrentie op de arbeidsmarkt zich daar ook op stort. Maar hoe geef je invulling aan deze uitdaging die misschien op dit moment nog de schijn van een mission impossible heeft?
Kijk verder dan je neus lang is, is mijn advies. Je kunt op enig moment bedenken wat de arbeidsmarkt nu nodig heeft en vervolgens een opleiding op dat gebied gaan volgen. Met een beetje geluk start die opleiding snel. Helaas is de kans groot dat velen met jou dezelfde keus gemaakt hebben.
Hoe slim is het om een wijdere blik op die toekomst te werpen. Wat zijn trends en waar beweegt de wereld naartoe? Wat vloeit daaruit voort aan kennis en vaardigheden die de komende jaren nodig zijn? Je richt je blik verder vooruit dan het ‘nu’ wanneer je kiest om te leren. De vraag is dan ook of je wel een opleiding moet volgen of dat jij het ‘leren’ op een andere manier organiseert. Daarvoor maak je een plan van aanpak en je zorgt voor de uitvoering daarvan. Doordat je voor de troepen uitloopt, kun je of bloggen of op LinkedIn groepen input verzorgen waaruit je expertise blijkt. Dat maakt jou pas interessant voor partijen!
Het is evident dat jij je door deze proactieve, originele en toekomstgerichte wijze van met je carrière bezig zijn positief onderscheid van anderen.
Natuurlijk is het lastig om het hele speelveld van waar het in de toekomst naartoe gaat te overzien. Je kunt dit niet alleen. Naast toekomstgericht leren is het toekomstgericht inzetten van je netwerk een onontbeerlijke tool voor succes. De meest waardevolle input aan ideeën komt vaak van de meest onwaarschijnlijkste bron.
Kristalliseer voor jezelf uit welke vraag jij aan leden in je netwerk wilt stellen. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de veranderingen die zij in je werk verwachten of dit kan gaan over de wijze waarop jij jezelf het best kunt opleiden. Plaats een vraag als deze op één van de social media als LinkedIn, Facebook of Twitter. Je zult merkend dat mensen graag meedenken en je van gratis raad zullen voorzien.
Het geeft jou meer richtingsgevoel en wie weet, krijg je ook nog een onverwacht aanbod.
Organiseer gesprekken, interviews, snuffelstages en bezoek symposia, zodat duidelijk wordt wat je hebt te leren en hoe je actief blijft werken aan en je onderscheidend vermogen en fun in werk.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO