Kafka schrijft erover. Asterix en Obelix schitteren in hun zoektocht naar vrijgeleide A 38. Bij KPN helpdesk is het de dagelijkse praktijk: “Van het kastje naar de muur sturen”.
Niets ten nadele van Robby Ramj……, Marjan ………….., Bianca Vu…….., Roy Mansu…………, Joop Ma……….., Mijnheer Lam……... Ze zijn allemaal van goede wil. De laatste geeft aan bekommernis om mij te hebben. Volgens zijn zeggen doet het kafkaiaans aan. Ik ben in prachtige tongvallen te woord gestaan. Dit ontlokte mij tijdens het gesprek met de Vlaamse mijnheer de uitspraak, alle mensen, waar ik tot nu toe mee in gesprek was, eens in levende lijve tegelijk te ontmoeten. Leek hem wel wat.Ik heb geconstateerd dat diversiteit, waar ik van harte voorstander van ben, bij KPN werkelijkheid is maar… …………. Na twee uur en tien minuten met de helpdesk verbonden te zijn geweest ben ik terug bij af. En dit is niet de eerste keer.
Veel kastjes en muren
Ik spreek in die twee uren met de afdeling opheffen zakelijke markt, ophefservice consumentenmarkt, afdeling zakelijke markt factuur, nog eens de consumentenmarkt en wacht, wacht, wacht tussen door. Helaas, ik bereik niet dat ik een kopie schriftelijke bevestiging van de opzegging ADSL lijn op mijn nieuwe adres krijg toegezonden.
Men heeft niet de bevoegdheid. Men heeft er geen inzage in. Het valt niet onder de afdeling. Het is een consumenten product, wat niet voor zakelijke klanten is. Bij elke doorverwijzing wordt een interne mail meegestuurd. Een boeiend dossier moet dit ondertussen zijn. Al voer ik plezierige gesprekken, de medewerkers doen hun best, het levert niet op wat ik wil. Na een wanhopige opmerking krijg ik het (email)adres van klantenreacties. Kan ik in ieder geval mijn frustratie kwijt.
Een idee: Dhr. Ad Scheephouwer neemt alsnog met een kleinere bonus genoegen. Het vrijgekomen geld wordt gebruikt om klanten niet alleen vriendelijk te woord te staan, maar ook hun vraag te beantwoorden, hun probleem op te lossen, of zoals in mijn geval een bevestiging te sturen.
Vrijgeleide A 38
Mijnheer Scheephouwer, ik ben er van overtuigd dat dit anders KAN en er nog meer van overtuigd dat het anders MOET. Duurzaamheid in relaties tussen klanten en medewerkers en medewerkers onderling, ook in het digitale tijdperk, is geen onmogelijkheid. U hebt het gigantisch ver geschopt, een klein duurzaam sprongetje moet nog kunnen
Wellicht kunt u mij, net zoals de Romeinse prefect aan Asterix deed, een vrijgeleide A 38 geven. Ik kom graag op basis van no cure no pay bij KPN praten over vergroten van de winst in sociale relaties.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO