Laatst liep ik tegen een bijzondere case aan. Aan het begin en einde van een management development traject vulden coachée, de leidinggevende en drie medewerkers een vragenlijst in. De coachée was bij de start van het traject ferm aan de slag gegaan met het meer betrekken van zijn medewerkers en team. Hij delegeerde veel meer, omdat het zijn streven was om wanneer hij met vakantie ging niet weer de resultaten in elkaar wilde zien klappen. De energie en het enthousiasme van zijn teamleden nam enorm toe. Daarom was hij des te meer verrast dat zijn medewerkers hem op een aantal punten lager scoorden, dan bij de eerste meting. “Wat doe ik toch verkeerd; ik begrijp er geen snars van?”
“Ik stel voor dat je deze vraag aan je teamleden stelt”, antwoordde ik hem.
Tijdens een teammeeting die we belegden, kwamen de diverse aanbevelingen van zijn teamleden op tafel. Hij kreeg verrassende antwoorden. Ondanks dat hij zijn leiderschapsvaardigheden had verbeterd, lagen verwachtingen van zijn medewerkers op een vlak dat hij nog onvoldoende had aangeboord.
Deze coachée is niet de enige die worstelt met de verwachtingen bij medewerkers en teams en de eigen perceptie over leiding geven. Misschien heb je iets aan de aanbevelingen die hij kreeg.
Vertel ons alsjeblieft niet keer op keer wat we al lang weten, maar stel ons in staat om nieuwe dingen te leren en begeleidt en coach ons daarbij. Laat je angst los dat we het niet kunnen. Geef ons ruimte, stel ons in staat om te experimenteren en geef leiding op afstand; zonder je er dagelijks mee te bemoeien. Leer los te laten en vertrouw ons. Faciliteer ons zodanig dat we kunnen performen en geef ons back up wanneer dat nodig is. We zullen er ook om vragen. Bovendien kunnen we jou ook zaken leren, omdat we verder zijn op het gebied van social media en techniek. Je mag ontvankelijker zijn voor de ideeën die we daarover inbrengen.
Houd niets achter, maar vertel ons maar gewoon wat er aan de hand is. Als iets niet goed genoeg is, dan is dat gewoon zo. Je kunt wel rekening houden met onze gevoelens, maar daar schieten we weinig mee op. Aardig zijn is leuk, maar wees direct duidelijk als je ontevreden bent over inspanningen. Dat zien we toch wel aan je gezicht. Laat ons gewoon weten waar we staan, hoe we hebben gewonnen, zodat we daar morgen en volgende week verder mee kunnen. Je bent wel de leider en zo zien we je ook. Tegelijkertijd willen we meer gelijkwaardigheid in de communicatie.
Je begon heel goed met de veranderingen hier, maar je viel terug in je oude patroon en hield niet vol wat je beloofd had. We willen gewoon een leider die het voorbeeld geeft bij de verandering die hij voorstaat. We willen graag voelen dat we er samen voor gaan; dat jij één van ons bent. Door de afstand die je vaak neemt, ook doordat je nooit meewerkt, is het vertrouwen niet 100%.
De jongste generatie heeft duidelijk behoefte aan een inspirerend rolmodel dat doet wat hij zegt en het voorbeeld geeft.
We hebben behoefte aan een consistentie en geen man die zich de ene keer gedraagt als een baas en dan weer als een leider. De ene keer jaag je ons angst aan en de andere keer inspireer je ons. We hebben behoefte aan iemand die zich inleeft, waardering geeft en het enthousiasme deelt en voedt.
Na de teamsessie, waarvan je hierboven de samenvatting hebt gelezen, stonden we stil bij zijn groei van de afgelopen maanden en de behoefte van zijn team. Ze durfden zich beter uit te spreken, dan een paar maanden eerder en dat is winst. De teambehoeften gaan echter wel verder dan wat gevangen zit in een model als situationeel leiderschap. Het verschil tussen de leiderschapsstijl van de coachée en de verwachtingen van het team was in ieder geval blootgelegd. Duidelijk werd ook dat facetten van dienend leiderschap goed aansluiten bij de wensen van de jongste generatie medewerkers.
Mocht je iets herkennen naar aanleiding van deze case, dan raad ik je aan eens met je teamleden in gesprek te gaan en te checken of er een gap is tussen je huidige leiderschapsstijl en wat teamleden werkelijk van je nodig hebben.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Met plezier kennis van genomen.
We gaan een tijd tegemoet (en zitten er zelfs al middenin) waarin transparantie steeds belangrijker wordt gevonden en de mens weer meer op de voorgrond komt te staan. Dit betekent ook dat mensen steeds willen worden aangesproken op hun ware talent en hun vermogen vanuit hun eigen oprechte kracht bij te dragen aan het succes van de organisatie.
Empowerment van mens en organisatie staat voor efficiency en succes is dan ook een belangrijk statement van Skybird Consulting! (website gaat overigens deze week live).