Op de foto zie je één van de 82 digitale bladzijden die het iBook rijk is. Links zie je een videofragment dat aangeklikt kan worden en rechts een foto die je ook aan kunt klikken waarbij er in dit geval een relativerende tekst verschijnt.
Het boek is dus nog veel rijker dan die 82 pagina’s, omdat er bijna op elke bladzijde extra informatie aan te klikken is. Denk daarbij aan: videofragmenten, beelden, geluidsfragmenten, een geleide oefening, definities, ideeën die aangereikt worden en andere interactieve mogelijkheden.
Dit iBook is onder andere een interactieve gids voor personal branding dat zowel gebruikt kan worden als zelfhulpboek of als één van de middelen in het geval er wordt gekozen het boek onder begeleiding door te werken. Dan is er begeleiding via een e-coach die zorgt voor extra verdieping en daarbij gebruik maakt van een digitaal leerplatform.
In acht stappen leidt dit boek je door verschillende stappen van personal branding. In het geval er voor een e-training of e-coaching gekozen wordt, gaat daar nog een kick-off en zelfassessment aan vooraf.
In alle gevallen geeft het boek een boost aan social learning. Het nodigt namelijk vanaf stap 1. uit om een supportersteam samen te stellen dat uit belangrijke anderen uit je omgeving bestaat. Dit team wordt op diverse momenten ingezet om het zelfonderzoek op een hoger plan te tillen, feedback en adviezen te geven. Daarmee wordt ook duidelijk hoe anderen je percipiëren.
Het boek nodigt ook uit om het eigen netwerk systematisch uit te breiden en daarmee actief in contact te treden.
Een andere opvallende meerwaarde die dit boek levert, is het geven van voorbeelden. In totaal zijn er vier fictieve personen in het boek opgenomen. Bij bijna elke stap vertellen zij door geluidsfragmenten of tekst hoe zij invulling hebben gegeven aan een opdracht, wat ze ontdekten of hoe zij zaken beleefd hebben. De karakters zijn levensecht en brengen de lezer op ideeën. Het is ook duidelijk dat de lezer van het boek niet de enige is die met bepaalde zaken worstelt. Door het volgen van de vier fictieve personen krijgt social learning een totaal nieuwe invulling; je voelt als het ware echt contact met virtuele persoonlijkheden.
Wanneer het boek als middel ingezet wordt bij een traject voor het vergroten van mobiliteit, duurzame inzetbaarheid en loopbaanbewustzijn en gewerkt wordt met een groep, neemt social learning nog meer toe. Via het digitale leerplatform is het namelijk mogelijk om: elkaar feedback te geven op opdrachten die geüploaded zijn, life chat sessies te houden, beelden en geluid uit te wisselen, elkaar aan te moedigen en te empoweren. Bovendien kun je er kennis mee uitwisselen door elkaar te wijzen op belangrijke informatie op het Internet. De mogelijkheid bestaat om elkaar ook buiten het officiële leertraject te ontmoeten. Via een groepswhatsapp kunnen deelnemers uit de groep aan elkaar melden dat ze op het digitale leerplatform een opdracht, oproep of feedback hebben geplaatst.
Het platform is via mobiele apparatuur 24/7 bereikbaar.
In de wereld van vandaag wordt steeds meer onderkend dat social learning een belangrijke peiler in leren is. Nieuwe middelen geven maximaal de gelegenheid om social learning te boosten.
Wil je meer weten over het interactieve iBook Prijs jezelf in de Markt, dan kun je dat vinden via de volgende link: https://itunes.apple.com/nl/book/prijs-jezelf-in-de-markt/id718453902?mt=11
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO