Groeit gras harder door eraan te trekken? Zaaien en oogsten op de werkvloer.

Van gras is bekend dat het geen zin heeft, maar hoe zit dat bij organisaties waar de organisatiecultuur deels verouderd is en nieuwe paradigma's opgenomen moeten worden in het DNA van de aldaar werkende gemeenschap? Doel is altijd om te anticiperen op de veranderende wereld en het bewerkstelligen van winst en continuïteit. Een aantal mensen in de toplaag heeft de rol op zich genomen om 'trekker' te zijn en al snel ontvouwt zich een plan over hoe de organisatie 'vernieuwd' wordt. Onderdeel van dat plan is om iedereen te overtuigen van de noodzaak en het heil dat het 'nieuwe' gaat brengen, zodat iedereen ‘as soon as possible’ ernaar gaat handelen.
In de 10 jaar dat ik werkzaam ben als huurling om mee te helpen bij het versnellen van de gewenste verandering vallen mij een aantal valkuilen op die de 'trekkers' kenmerken.
Het moet vooral snel gaan! Dat een cultuurshift tegenwoordig geen acht jaar meer in beslag kan nemen is evident, maar acht maanden is bij wijze van aan de krappe kant. Alhoewel, ...... als je alleen maar aan het ‘trekken’ slaat wel.
Binnen een kort tijdsbestek is een fantastisch resultaat haalbaar wanneer de trekkers oog krijgen voor hetgeen ze aan positiefs zaaien. Een trekker/tractor met een ploeg erachter brengt structuur en lijnen aan in het land. Het grove werk is gedaan en nu zijn er subtiele vormen van werken en beïnvloeden mogelijk om maximale resultaten te bereiken. De trekker kan de schuur in! Andere instrumenten eruit!

Het zaad is gezaaid en gaat zich ontkiemen. De tere wortels banen zich een weg door de grond alwaar zij zich vertakken; zo je wilt vermenigvuldigen. Het lijkt er soms op dat een ‘trekker’ direct het blad wil zien dat zich met overtuiging een weg door de aarde baant richting het licht: de spotlights.
Er is echter een werkelijkheid die zichtbaar gemaakt kan worden door met een bril met meer dan twee glazen te kijken naar wat zich op een dieper niveau afspeelt door de ingezette interventie(s).

Buiten de spotlights om, die vooral behaalde targets belichten, vindt een meer subtiele beïnvloeding van elkaar plaats. De wereld bestaat uit meer dan degenen die altijd al topscores behalen en en early adaptors. Als je resultaten breder definieert, dan opbrengst in geld, dan zie je hoe jouw mensen zich inzetten voor het hele klantenbestand door elkaar – dwars door afdelingen heen – positief te willen beïnvloeden. Als je bereidt ben om dit ondergrondse gebeuren te zien, te koesteren en te begeleiden door het te bemesten/te coachen, zul je op een dag verbaast staan van al het groen dat zijn kopje boven het zand uitgestoken heeft. Wat een oogst. En dat alles is bereikt door vertrouwen te hebben in de gezamenlijke kiemkracht en positieve besmetting waarvoor de ‘trekker’ de aarde voorbewerkt heeft.

Wanneer een ‘trekker’ onvoldoende vertrouwen heeft in de eigen interventie(s), behaalde successen niet (h)erkent en het ongeduld hoogtij viert, dan vertrapt hij met zijn zevenmijlslaarzen de lijnen die hij uitgezet heeft. Aan iets dat vertrapt is, hoef je dus voorlopig helemaal niet meer te trekken. Het duurt wel even voordat daar überhaupt weer iets groeit.

Een succesvolle leider is zich bewust van de wijze waarop hij de werkelijkheid percipieert en is in staat te genieten van al het positieve dat wortel schiet. Daar waar nodig zegt hij: “Wat groei je goed.” Daar waar nodig geeft hij een duwtje of vraagt wat er nodig is om harder te groeien. Hij haalt boven tafel waarom iemand niet groeit en wellicht andere grond nodig heeft. Hij heeft een steeds groter team van mensen om zich heen verzamelt die elkaar bemesten – euh – aansteken met het zo gewenste DNA.

Een succesvolle leider kent de voordelen van een gereedschapskist, van stijlflexibiliteit. Een team van succesvolle leiders is wijs, heeft vertrouwen in de uitkomsten en onderkent dat het er soms op lijkt dat alleen omwegen naar Rome leiden om een rijke oogst te genieten.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO