Eén van de belangrijkste pijlers om in te spelen op het gedrag, de motivatie en het geluk van medewerkers zijn de arbeidsvoorwaarden: salaris, auto van de zaak, bonussen en dergelijk. Niets mis mee zou je zeggen. Het leidt immers tot het gewenste gedrag van medewerkers en het bereiken van de organisatiedoelen. En laten we wel wezen een goede arbeidsvoorwaarden zijn prettig. Feit is echter dat het kortstondig werkt - na twee maanden is de prik van de cola - en we moeten er steeds meer van toedienen om het gewenste effect te bereiken. Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat overdaad zorgt voor stress. Medewerkers voelen zich minder goed in hun vel, functioneren minder, zijn minder creatief en vertonen soms zelfs onethisch gedrag om aan hun groeiende behoeftes te blijven voldoen. Geluk, motivatie, betrokkenheid en dus ook productiviteit van medewerkers dalen. Geluk lijkt niet te koop.
Maak gebruik van andere, gratis ‘valuta’
Wat gebeurt er als we ook gaan belonen met andere valuta? Valuta die inspelen op eigenaarschap, trots en professionele waardering.
Verbondenheid
Betaal medewerkers met het gevoel van verbondenheid. Laat ze hun werkidealen en talenten verbinden met die van collega’s en de collectieve opgave van de organisatie.
Creëer gezamenlijke waarden en maak met elkaar afspraken over hoe je deze wilt bereiken en daarbij met elkaar wilt omgaan. Denk met elkaar - organisatiebreed - na over vragen zoals bijvoorbeeld:
- Waartoe is onze organisatie op aarde?
- Waar staan we als organisatie voor, alleen winst en groei of zijn er ook diepere meer intrinsieke doelen?
- Waar willen we met zijn allen voor gaan? 20% meer winst, omzet? 100% tevreden klanten?
Samen zoeken naar een common ground over dergelijke vragen creëert verbondenheid en eigenaarschap op een gezamenlijk geformuleerde ambitie.
Verantwoordelijkheid
Betaal medewerkers met eigen verantwoordelijkheid. Organiseer het werk op een manier zodat iedereen in de organisatie verbinding houdt met de gezamenlijke collectieve opgave, het resultaat dat je wilt realiseren voor de klant. Dat maakt dat iedereen trots kan zijn op de bereikte resultaten en dat ieders werk van betekenis is voor de klant.
Dit vraagt om het slim ordenen van je omgeving, de klantvragen. Dit is de basis voor de organisatie van het werk. Doe ook dit samen met (alle) medewerkers. Bij hen zit de kennis over wat klanten vragen en hoe je op een slimme, zinvolle manier de producten en diensten daarvoor kunt organiseren.
Vertrouwen
Betaal met vertrouwen in je medewerkers. Professionals weten waar ze mee bezig zijn. Dat hoeft hen niet onnodig opgelegd te worden met protocollen of checklisten. Dit vraagt om in teamverband te kunnen samenwerken aan de klantvragen. Vertrouw op de professie en de talenten van medewerkers en hun vermogen om samen te werken aan een collectieve opgave. Schep een omgeving die talenten met elkaar verbind en waarin medewerkers met elkaar kunnen leren van hetgeen waar ze mee bezig zijn.
Vakmanschap
Betaal met ruimte en waardering voor vakmanschap. Iedere professional wil beter worden in het vak waarvoor hij of zij ooit heeft gekozen. Beter worden in het vak betekent niet alleen het volgen van een opleiding maar ook het in samenwerking met anderen - uit verschillende vakgebieden - leren om je professie in te zetten om de gezamenlijke ambitie, de klantvraag, te realiseren. Samen afwegingen maken, improviseren, experimenteren en daarvan te leren. Dat maakt dat je trots kan zijn op jezelf en het eindresultaat.
Mix van valuta
Het mag duidelijk zijn dat de ‘valuta’ waarover we het hebben sterk met elkaar samenhangen. Je verantwoordelijk voelen kan niet zonder je verbonden te voelen met de opgave van de organisatie en het vertrouwen te hebben van je collega’s en je leidinggevende in jouw vakmanschap. Met een juiste mix van harde valuta (arbeidsvoorwaarden) en zachte valuta is geluk zeker te koop. En gelukkige medewerkers zijn creatiever en productiever.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO