Bedrijven die het beste voorhebben met hun medewerkers en hun graag willen behouden, geven soms een coachtraject cadeau met als doel dat de medewerker zich nog verder kan ontwikkelen. Daarnaast is een vorm van coaching hoe langer hoe meer onderdeel van een opleidingstraject. Ambitieuze mensen die snel stappen willen maken in hun carriére en mensen die gewend zijn om te reflecteren hebben een houding die erop neer komt dat ze eruit halen wat erin zit. Dat is voor een coach erg prettig werken. Wat mij opvalt is dat een aantal mensen die een coach cadeau krijgen geen idee hebben wat ze ermee aanmoeten. Ze zitten bijvoorbeeld met een vraag als: Wat houdt coaching in? Dit is gemakkelijk te beantwoorden, maar leidt vaak niet tot coachvragen die de ontwikkeling in een stroomversnelling brengen. Simpelweg, omdat ze geen idee hebben wat voor zaken ze in moeten brengen. Wat mij betreft, komt hier het niveau van zelfleiderschap om de hoek kijken. Een coach kauwt niet alles voor, geeft wel een paar hints en ondersteuning wanneer dat nodig is en wacht af wat de volgende stappen van de coachee zijn. Opvallend is dat ze nauwelijks de organisatie ingaan om door middel van feedback of ondersteuning van hun leidinggevende tot goede coachvragen te komen. Door de waan van de dag komen ze niet tot nauwelijks aan zelfreflectie toe. Het schrijven van coachvragen of achteraf beschrijven wat de coaching hen aan inzichten heeft opgeleverd, staat standaard onderaan de prioriteitenlijst.
Mijn oplossing is om in het voortraject bij een coachtraejct of tijdens een kick-off nog meer de organisatie in te zetten bij het belang van bewust je leiderschapstalenten inzetten om te komen tot korte en lange termijn resultaten. Daar hoort bij nadenken over coach- en ontwikkelingsvragen. Het inbrengen van casuïstiek. Als de coachee nog niet wakker genoeg is, kan de coach een eind komen met het inzetten van interventies. De energie die een organisatie er zelf inbrengt, kan beter uitkomsten opleveren.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Iemand die net een kind heeft gekregen, die weer gemotiveerd kan gaan werken met als doel carrière maken.
Wat zijn de kosten?