De meest duurzame vakantie schijnt een fietsvakantie te zijn, maar dat slechts een select gezelschap daarvoor kiest, is geen verrassing. Sinds kort is Nederland een nieuw duurzaam label rijker 'Bewust op reis' (www.bewustopreis.nl) en dit helpt jou wanneer je kiest voor een 'groen' verblijf in eigen land. Want één ding is duidelijk; wanneer je groen wilt doen, blijf je dichtbij huis. Bekend is dat 'de gemiddelde consument' eigenlijk geen cent meer wil betalen voor duurzame goederen en dan is een duurzame vakantie een uitkomst. Toch? Of is vakantie nou net een heilig huisje waar je liever alleen maar denkt aan wat die paar weken goed is voor jezelf? Even uit de sleur en alles wat ingewikkeld is en waar zoekwerk aan te pas komt, wordt geparkeerd. In feite is dit een kwestie van duurzaam omgaan met jezelf en daar is heel wat voor te zeggen. En als je dan toch beslist dat je dan toch wilt bijdragen wordt de keuze wat gemakkelijker gemaakt door bijvoorbeeld bovenstaande site te raadplegen. Verder kun je de volgende richtlijnen aanhouden:
- Wandelen, fietsen, steppen, reizen per trein of per touringcar levert beduidend minder milieubelasting op.
- Reis zo min mogelijk per vliegtuig en als jij jezelf toch wilt trakteren, doe dat dan één keer in de zoveel jaar, kies een verre bestemming en verblijf daar geruime tijd.
- In een hotel belast je het milieu meer, dan wanneer je als slaapplaats een camping kiest. Je verspilt onder andere minder water en er gaan beduidend minder handdoeken in de was. Heb jij je weleens drie keer per dag gedoucht tijdens een 'hete vakantie'?
- Bedenk in hoeverre het mogelijk is om met een groep op excursie te gaan en maak minder gebruik van je eigen auto tijdens je vakantie. Een excursie in de natuur/cultuur onder leiding van een locale gids levert doorgaans een geweldige ervaring op.
- En natuurlijk blijf jij je afval scheiden tijdens de vakantie, want dat doe je thuis ook!
Uit onderzoek blijkt dat er over de hele linie en vooral ook op het gebied van recreatie en toerisme heel weinig aan consumentenvoorlichting wordt gedaan. Dit is een vreemde constatering; net als het volgende feit. Het bedrijfsleven loopt namelijk harder dan de overheid op het gebied van MVO. De overheid kan het tempo zelfs niet bijbenen volgens Management Team van 3 december 2010. De gemiddelde consument loopt nog verder achter. Net als bij bedrijven zijn ook daar 'koplopers' te onderscheiden die 'duurzamen' worden genoemd. Dit is zo'n 30% van de bevolking. De overige 70% heeft een licht tot zwaar wantrouwen in duurzame claims. Hier is dus werk aan de winkel voor alle organisaties die bijdragen aan duurzaam ondernemen. Zorg ervoor dat steeds meer consumenten op de hoogte zijn van belangrijke feiten! Zorg ervoor dat onafhankelijke, betrouwbare bronnen voorlichting verstrekken en wees transparant!
In ieder geval hebben we nu 'Bewust op Reis' die het ons voor wat betreft mogelijke vakantiebestemmingen op weg helpt.
Zie ook: http://www.bewustopreis.nl/uploads/BoR%20Marktverkenning.pdf
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro