De biologisch-dynamische boerderij waar wij hier thuis al jarenlang een groenteabonnement afnemen, bevindt zich in een jubileumjaar. 25 Jaar geleden schakelden ze van een zo hoog mogelijke productie tegen een zo laag mogelijke kostprijs - waarbij groei en vitaliteit van planten niet voorop stond - naar biologisch. Hun afzet is de laatste jaren alleen maar gestegen en met de invoering van groenteabonnementen, al 18 jaar geleden, hebben ze een stevig financieel fundament onder hun bedrijfsvoering.
Tijdens de herfstmarkt is er ook een stand van de boerderij waar ik mijn groenteabonnement heb. Alleen, die winterkolen komen mijn neus uit, ik snap dat ze seizoensgroenten aanbieden, maar toch. Als ik aarzelend ter sprake wil brengen dat ik overweeg om er een punt achter te zetten, want die kolen... word ik door de boer enthousiast begroet en in een adem door vertelt hij een potentiële abonnee dat ik een tot een van de eerste trouwe klanten behoor. Aarzelend bespreek ik mijn koolallergie en natuurlijk hou ik mijn abonnement.
In hun laatste nieuwsbrief geven ze aan dat ze een stap willen zetten naar een nog groenere boerderij door zonnepanelen te laten plaatsen op het dak van hun boerderij. Deze zonnepanelen kunnen voldoende stroom opwekken om in hun jaarlijkse energiebehoefte te voorzien. Het bedrag voor deze investering, 50.000 euro, hebben ze nu niet voorhanden. In plaats van bij de bank aan te kloppen, doen ze dat bij de crowd. Ze zoeken 50 abonnees die ieder 1.000 euro willen inleggen. Het voordeel is dat ze geen bank nodig hebben die een berg papierwerk verlangt en een flinke rente in contanten vraagt. Transparantie en verbinding zijn de sleutelwoorden van dit crowdfunding project. Het is transparant, want ieder ziet ter plekke waar zijn geld aan wordt besteed, de rente wordt uitbetaald in natura door korting op levering van het abonnement. Verbinding ontstaat omdat crowdfunding zorgt voor direct contact tussen investeerders en ondernemers. Opvallend is dat binnen een week vanuit hun 1.250 abonnees meer dan 50 mensen zich melden om mee te doen.
Crowdfunding is overgewaaid uit de Verenigde Staten. Daar richt het zich vooral op creatieve projecten of filantropische doelen. In Europa richt crowdfunding zich veel sterker op startende ondernemers met een innovatief idee die geen of onvoldoende startkapitaal hebben. De kredietcrisis speelt hierbij ongetwijfeld een belangrijke rol. Banken hebben de liquiditeitseisen aangescherpt, wat het moeilijker maakt om investeringen die enigszins risicovol zijn voor elkaar te krijgen. Daarnaast past crowdfunding in mijn beleving bij de toenemende behoefte aan de menselijke maat. Als kleine investeerder heb je zicht op wat er gebeurt met je geld en je levert een concrete bijdrage aan een project waar mensen veelal met hart en ziel in geloven.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO